Campagnes onderbrengen in campagnegroepen: hoe, wat en waarom?

Google Ads biedt veel leuke en handige tools om meer inzicht te krijgen in de prestaties van jouw campagnes. Een voorbeeld hiervan zijn de tools ‘prestatiedoelen’ of ‘performance target’ en ‘campagnegroepen’ of ‘campaign group’. 

 

De tool ‘prestatiedoelen’

Prestatiedoelen is een tool van Google Ads die voorspelt hoe jouw campagnes gaan presteren. Zo kun je zien of je campagnes de door jouw beoogde prestatiedoelen zullen gaan behalen.

Een voorbeeld van zo’n prestatiedoel is conversie als je je vooral wil focussen op de omzet van je campagne. Een ander doel is naamsbekendheid, waarbij je je dus richt op het aantal klikken maximaliseren. Per campagne kan er maar één prestatiedoel actief zijn. 

Je kunt een prestatiedoel instellen wanneer je een nieuwe campagne aanmaakt. Voor een bestaande campagne kun je bij de algemene instellingen het doel aanpassen. 

In onderstaande afbeelding is een voorbeeld van het campagnegroepenrapport te zien. Dit laat een overzicht zien van hoe de campagnegroepen presteren en of ze het prestatiedoel zullen behalen (Afbeelding 1).

Afbeelding 1: Rapport Campagnegroepen

Prestatiedoelen voor campagnegroepen

Een prestatiedoel kan je dus instellen per campagne en ook per campagnegroep. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld wil bekijken hoe jouw campagnes samen zullen gaan presteren. Per campagnegroep kun je ook maar voor één prestatiedoel kiezen. Let er dus op dat de campagnegroep bestaat uit campagnes met hetzelfde of een vergelijkbaar prestatiedoel.

Een campagnegroep is dus een verzameling van campagnes met dezelfde of vergelijkbare doelen. Campagnegroepen kunnen bestaan uit allerlei combinaties van Zoek-, Shopping-, Display- of Videocampagnes. Elke campagne kan maar één keer worden toegevoegd aan een campagnegroep. 

 

Campagnegroep instellen

Om een campagnegroep te maken, klik je linksboven op het pijltje dat onder het Google Ads logo staat. Kies dan voor ‘Alle campagnegroepen’. Wanneer je nog geen campagnegroepen hebt, kun je deze gemakkelijk aanmaken door op de knop ‘campagnegroep aanmaken’ te klikken. 

Het aanmaken van een nieuwe campagnegroep begint met het kiezen van een naam. Vervolgens vink je de campagnes aan die onderdeel moeten worden van de campagnegroep. Let er op dat deze campagnes hetzelfde of een vergelijkbaar doel hebben. Vervolgens kies je een gemeenschappelijk prestatiedoel voor deze campagnes (Afbeelding 2).  

Afbeelding 2: Campagnegroep aanmaken

Voor elk prestatiedoel kun je bovendien kiezen voor een extra aantal opties. Zo kun je de periode bepalen waarbinnen de prestaties worden gemeten. Deze periode kan variëren van bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks tot elk kwartaal. Je kunt ook zelf een aangepaste periode opgeven. Daarnaast kun je voor elk prestatiedoel één of meerdere specifieke waarden kiezen om te gaan meten. 

 

En dan?

Nadat je een prestatiedoel hebt ingesteld voor een campagnegroep gaat Google Ads inschatten of het beoogde doel behaald kan worden. Als het erop lijkt dat je het beoogde doel niet gaat halen, kun je ervoor kiezen om de instellingen van één of meerdere campagnes aanpassen om zo de prestaties te kunnen verbeteren (Afbeelding 3). 

Afbeelding 3: Fictief voorbeeld prestatiedoel beheren

De beste manier om te kunnen bepalen of jouw campagnes het prestatiedoel gaan behalen is om te kijken naar de status. Deze vindt je terug onder ‘alle campagnegroepen’ –> ‘prestatiedoelen’ (Afbeelding 4). 

Afbeelding 4: Gegevens over prestatiedoel

De verschillende statussen hebben verschillende betekenissen:

  • Op de goede weg: Dit betekent dat op basis van de recente prestaties van je campagnes het waarschijnlijk is dat je jouw prestatiedoel zult behalen. Je hoeft dus verder geen actie te ondernemen.
  • Vereist aandacht: Dit betekent dat op basis van de recente prestaties van je campagnes het waarschijnlijk is dat je jouw prestatiedoel niet zult behalen. Overweeg dan om de instellingen van je campagnes aan te passen. Controleer vervolgens de status van deze campagnegroep na enkele dagen opnieuw om te zien of je nu wel op schema ligt. 
  • Doel behaald: Dit betekent dat de periode van het prestatiedoel voorbij is en je het doel hebt behaald!
  • Doel niet behaald: Deze status kan twee verschillende dingen betekenen. De periode van het prestatiedoel is voorbij en je hebt het prestatiedoel niet behaald. Of de periode is nog niet voorbij, maar je hebt de drempelwaarde van het doel al overschreden.
 

Waarom, wat en hoe?

Waarom zou je dus prestatiedoelen en campagnegroepen gebruiken? Je gebruikt deze tools wanneer je geïnteresseerd bent in de prestaties van je campagnes. Wat doen ze? Deze tools helpen jou als adverteerder inzicht te geven in het behalen van je doelen. Hoe gebruik je ze? Je stelt ze gemakkelijk in via Google Ads. 

Heb je hulp nodig bij het instellen van prestatiedoelen of campagnegroepen, of heb je andere vragen over Google Ads? Neem dan gerust contact op met Modation voor hulp of advies! 

Bronnen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp