Google komt met een nieuwe update voor de slimme biedstrategieën. Campagnes met slimme biedstrategieën kunnen nu namelijk ook de biedingen optimaliseren voor winkelbezoeken. Voorheen kon dat alleen voor conversies.
Eerder schreef Modation al een blog over de slimme biedstrategieën in Google Ads:
Meten is weten
De nieuwe manier van optimaliseren is handig voor adverteerders met een fysieke winkel. De slimme biedstrategie zorgt er namelijk voor dat de biedingen worden aangepast op het moment dat de kans hoog is dat een klik zal leiden tot een bezoek aan jouw winkel.
Ik hoor je nu denken: hoe weet Google nou welke klik kan leiden tot een winkelbezoek? Dat weet Google natuurlijk niet exact, maar door alle data die Google heeft verzameld over de jaren heen, kan de kans op een winkelbezoek worden bepaald. Denk bijvoorbeeld aan data die is verzameld door het gebruik van Wi-Fi, GPS, locatiegeschiedenis, Google Maps en simpelweg surveys die Google heeft gehouden. Wil je hier meer over weten? Search Engine Land heeft hier een interessant artikel over geschreven (lees hier).
Het meten van winkelbezoeken in Google Ads is al sinds december 2014 beschikbaar. Google heeft dus veel tijd gehad om deze functie te optimaliseren én om veel data te verzamelen.
Winkelbezoeken instellen
Om de biedstrategie zo in te stellen dat deze gaat optimaliseren voor winkelbezoeken, moet je eerst het aantal winkelbezoeken zichtbaar maken in Google Ads. Dat doe je door je Google Mijn Bedrijf account te koppelen aan je Google Ads account (zie video 1).
Vervolgens moet je een winkelbezoek toevoegen als conversie en deze een waarde geven, een zogeheten conversiewaarde. Dit doe je door een nieuwe conversie actie toe te voegen in Google Ads (zie video 2).
Optimaliseren voor winkelbezoeken
Waarom is het nou handig om jouw campagnes te optimaliseren voor winkelbezoeken? Dat heeft alles te maken met de omnichannel. Dit is een visie waarbij de klant centraal staat en alle kanalen daar in harmonie omheen draaien.
Dit klinkt misschien een beetje zweverig, maar dat valt best mee als je er meer over weet. De kanalen die worden bedoeld, zijn alle punten waarop een klant in contact staat met een bedrijf. Dit kan de fysieke winkel zijn, maar ook de webshop of zelfs het telefoonnummer of e-mailadres van het bedrijf.
In het geval van omnichannel staan deze kanalen zo met elkaar in balans, dat de klant de kanalen door elkaar kan gebruiken terwijl de beleving overal hetzelfde is. Bijvoorbeeld: een klant kan de winkelvoorraad van een bepaald product checken via de website, het product online reserveren en vervolgens in de fysieke winkel afrekenen.
Het optimaliseren van winkelbezoeken in Google Ads draagt haar steentje bij aan het idee van omnichannel. Wanneer jouw bedrijf er de meeste baat bij heeft dat klanten jouw fysieke winkel bezoeken, is het slim om ook jouw online kanalen daarop in te richten. Achter de schermen zal Google Ads dan de advertenties zo optimaliseren, dat deze het vaakst worden getoond aan potentiële winkelbezoekers. Zo optimaliseert Google Ads dus niet alleen je online conversies, maar nu ook je offline conversies.
Bronnen:
- Store visits now available for Google Ads smart bidding optimization
- Google Ads Smart Bidding Now Supports Store Visits Optimization
- Add store visits to Smart Bidding to drive better omnichannel results
- About Smart Bidding for store visits
- Zo maak je winkelbezoek zichtbaar met Google Store Visits
- Under The Hood: How Google AdWords Measures Store Visits
- Alles wat je moet weten over omnichannel