Een SEO tekst schrijven die goed scoort in de organische zoekresultaten… Simpel toch? Dat valt nog te bezien. Bij het schrijven van een goede SEO tekst komt namelijk meer kijken dan alleen het toevoegen van links en zoekwoorden. Google streeft namelijk naar een hoogwaardige zoekervaring voor haar gebruikers. Dus wil jij dat jouw website goed scoort op gebied van SEO? Dan moet je van Google aan die missie bijdragen.
Lees hier hoe je jouw SEO scores kunt verbeteren aan de hand van de belangrijkste SEO Do’s en Don’ts.
5 Don’ts bij SEO
Google is er op gericht om kwalitatief hoogwaardige zoekresultaten te presenteren aan haar gebruikers. Dit doen ze door websites te doorzoeken en te rangschikken op kwaliteit. Zorg daarom dat je pagina relevant en gestructureerd is. Wil je een goed presterende SEO tekst schrijven? Vermijd dan de volgende 5 don’ts:
1. Slechte citaten
Het is goed om bronnen te citeren, maar niet elke bron is even geschikt. Met betrouwbare externe links kun je aan Google laten weten dat jouw tekst ook betrouwbaar is. Voeg je echter een link toe naar een pagina met een slechte reputatie, zal Google jouw pagina als onbetrouwbaar zien. Leg bij het zoeken naar informatie op of de site staat gemarkeerd wegens verkeerde informatie of desinformatie. Kijk ook of bij de citaten op die pagina duidelijk staat aangegeven wie de auteur is en wat hun referenties zijn.
2. Te lange artikelen
Bij het schrijven van een tekst is het belangrijk dat de informatie duidelijk wordt overgebracht aan de lezer. Probeer alleen niet te veel onnodige tekst toe te voegen. Hierdoor blijft je tekst kort maar krachtig en zal de informatie er sneller toe doen bij de lezer. Tenslotte scoort een tekst beter op SEO wanneer het makkelijker te lezen is.
3. Te weinig koppen
Door goed gebruik te maken van koppen maak je je tekst beter leesbaar. De koppen geven structuur aan de tekst waardoor het er niet uitziet als één grote muur. Hierdoor zullen lezers minder snel afhaken. De verbeterde leesbaarheid heeft een positief effect op de SEO score.
4. Dubbele inhoud
Bij het schrijven van een tekst moet je goed opletten of de informatie niet al op je website staat. Als je dubbele informatie hebt vermeld op je website, zal Google zien dat je inhoud niet uniek is. Je pagina wordt dan weggelaten uit de online zoekresultaten en zal heel weinig verkeer genereren.
5. Te veel zoekwoorden
‘Keyword-stuffing’, het toevoegen van zo veel mogelijk zoekwoorden aan een tekst, heeft een negatieve invloed. Probeer er voor te zorgen dat je zoekwoord maximaal 2% van je tekst is. Bij een tekst van 500 woorden, moet je zoekwoord dus maximaal 10 keer voorkomen.
Verder is het verstandig om je te focussen op één zoekwoord en daarnaast maar een klein aantal andere zoekwoorden toe te voegen. Ook wil je je zoekwoorden afstemmen op de zoekintentie van gebruikers. Google kijkt steeds meer naar wat gebruikers echt bedoelen als ze iets opzoeken.
8 Do’s bij SEO
Naast belangrijke punten die je in je SEO het best kunt vermijden, kijken we nu naar 7 effectieve tips om je SEO score juist te verbeteren!
1. Ga op onderzoek uit
De belangrijkste woorden in jouw tekst zijn je zoekwoorden. Hierop wil je graag dat je website gevonden wordt. Neem deze relevante zoekwoorden op in je online marketing strategie. Bekijk of er synoniemen zijn voor jouw zoekwoorden en gebruik deze in je tekst. Kijk ook of jouw concurrenten een belangrijk zoekwoord hebben gemist bij het schrijven van hun tekst. Wat zijn de zoekresultaten wanneer je jouw zoekwoord opzoekt? Gaat de inhoud van jouw tekst over een soortgelijk onderwerp?
2. Lokale inhoud
Wanneer je een fysieke winkel hebt, is het zeer verstandig om geografische trefwoorden in je tekst te gebruiken. Doe dit door te schrijven over lokale evenementen of nieuws. Op deze manier wordt jouw SEO score verbeterd voor zoektermen in jouw regio.
3. Featured Snippets
Je hebt ze vast wel eens gezien. Je zoekt iets op via Google en je krijgt bovenin in de zoekresultaten een vakje met het antwoord op je vraag. Dit is een geweldige manier om jouw inhoud een boost te geven op het gebied van SEO. Featured Snippets zijn een extra stukje structuur die je kunt meegeven aan je pagina. Een FAQ pagina met antwoorden op relevante vragen of een zoekbalk kunnen zo ook worden weergegeven in de organische zoekresultaten van Google. Google zal dit laten zien wanneer ze jouw stuk tekst het beste vinden aansluiten op de zoekopdracht.
4. Onderwerpclusters
Tegenwoordig wordt de SEO score steeds minder bepaald door zoekwoorden, maar door de expertise van jouw bedrijf. Het is dus van groot belang dan Google jou ziet als een expert in jouw branche. Je kan dit doen door gebruik te maken van onderwerpclusters. Dit zijn lange, belangrijke stukken op je pagina waarnaar kleinere, specifieke artikelen terugverwijzen. Dankzij deze structuur krijgt Google meer kennis van je website en je expertise.
5. Werk je oude inhoud bij
Teksten die je ooit hebt geschreven voor je website, zullen in de loop der tijd minder relevant worden. Wanneer je merkt dat het organische verkeer naar je pagina afneemt, zou je je tekst kunnen controleren op ouderdom. Als dit het geval is, is de inhoud niet meer relevant of waardevol. Het is verstandig om je teksten één keer per jaar te controleren op ouderdom.
6. EAT en YMYL
EAT (Expertise, Authoritativeness, Thrustworthiness) is een van de belangrijkste beoordelingen voor pagina kwaliteit. Het kijkt naar de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van een pagina.
Vooral bij YMYL (Your Money or Your Life) websites kijkt Google extra streng op het gebied van EAT. YMYL websites gaan over onderwerpen die zowel een positief als negatief effect hebben op het geluk, de gezondheid en de financiële situatie van de gebruiker. Google vindt het van groot belang dat deze websites over de juiste informatie beschikken omdat dit van invloed kan zijn op het welzijn van de mens.
Wanneer je bij het schrijven van een tekst de regels van EAT handhaaft, is de kans zeer groot dat hij goed zal scoren op SEO.
De belangrijkste regels van EAT zijn:
- Creëer kwalitatief hoogwaardige content;
- Geef aanvullende informatie op je website die bewijst dat je een autoriteit bent binnen de branche (Denk aan de NAW-gegevens en een ‘over ons pagina’);
- Beantwoord de zoekvragen van gebruikers;
- Plaats regelmatig blogs of updates met relevante informatie binnen jouw branche.
7. SEO-proof afbeeldingen
Ook afbeeldingen kunnen worden geoptimaliseerd voor SEO. Hoe dit werkt lees je in onze blog met tips om je afbeeldingen SEO-proof te maken.
8. Zet je gebruikers op de eerste plaats
Gebruikservaring is de nummer 1 prioriteit van Google. Gebruik geen trucs om simpelweg clicks te genereren. Zorg ervoor dat jouw pagina zo goed mogelijk aansluit op de behoeftes van je bezoekers. Op deze manier zal je website meer relevante bezoekers genereren en je bedrijf online laten groeien.