“Belangrijk: Updates van zoekwoordgroepen en zoekwoorden met een modifier voor breed zoeken.“ Deze Google Ads update heb je mogelijk al voorbij zien komen in je postvak. Google Ads gaat namelijk starten met het versimpelen van zoektypen in Google Ads. Vanaf 18 februari 2021 zullen Phrase Match-zoekwoorden en Modified Broad Match zoekwoorden (BMM) overeenkomen met dezelfde zoekopdrachten van gebruikers.
Huidige zoektypen Google Ads
Hoewel Broad Match zoekwoorden en Phase-Match zoekwoorden in Google Ads weinig van elkaar verschillen, hebben beide zoektypen toch een andere functie voor je online marketingdoeleinden. Broad Match zoekwoorden zijn bedoeld als tussenweg tussen de exacte zoekwoorden voor precisie en brede zoekwoorden voor bereik. De Phase-Match zoekwoorden daarentegen zijn juist bedoeld om de juiste zoekresultaten te krijgen door te zoeken met een zinsdeel. De laatste jaren zijn deze twee begrippen al steeds meer op elkaar gaan lijken. Daarom worden deze zoektypen samengevoegd in Google Ads, wat tot meer verkeer moet gaan leiden volgens Google.
Kortom, de beste eigenschappen van Broad Match zoekwoorden worden toegevoegd aan Phrase Match zoekwoorden en daarom komen Broad Match zoekwoorden te vervallen in de toekomst.
Nieuwe zoektypen Google Ads
Vanaf dit moment is het mogelijk om mensen te bereiken met jouw Google Ads campagnes met de volgende zoekwoord overeenkomsten:
- Exact zoekwoord voor precisie
- Breed zoeken voor bereik
- Zoeken op woordgroep en modifiers voor zoeken met een goede balans tussen exact en breed zoeken.
In de vernieuwde zoektypen zijn de beste kenmerken van modifiers voor breed zoeken opgenomen in het zoeken op woordgroep. Hierdoor kun je nu zoeken op woordgroepen én het brede bereik krijgen wat je had met modifiers. Je kunt daardoor makkelijker meer klanten bereiken én overzichtelijk zoekwoorden beheren in je account.
Nieuwe zoektypen Google Ads in de praktijk
Hoe werken de nieuwe zoektypen nou precies na het versimpelen van zoektypen in Google Ads? Dit kunnen we het beste toelichten met een voorbeeld. Je wil als verhuisbedrijf mensen bereiken die van Maastricht naar Leeuwarden willen verhuizen. Door de nieuwe update kun je zoeken op mensen die specifiek geïnteresseerd zijn om van Maastricht naar Leeuwarden te verhuizen. Tegelijkertijd kun je mensen uitsluiten die juist van Leeuwarden naar Maastricht willen verhuizen. Dit is namelijk niet de doelgroep die je wilt bereiken met je online marketing.
De gevolgen voor jouw online marketing
Wat gaat deze verandering in zoektypen nou betekenen voor jouw online strategie? Doordat de BMM zoekwoorden en Phrase Match zoekwoorden samengevoegd worden, wordt de volgorde in je zoekopdracht belangrijker. Google geeft aan dat ze vooral rekening houden met de volgorde van zoekwoorden, wanneer de context van belang is. Pas als dit belangrijk is voor de betekenis van de zoekopdracht, zal de volgorde van zoekwoorden er toe doen. Het gaat dus ook belangrijker worden om je data te blijven monitoren. Zo behoudt je met de nieuwe zoektypen dezelfde kwaliteit van je Google Ads campagnes en behaal je betere resultaten uit je online strategie.
Wil je hulp bij jouw online strategie en online marketing? Of wil je liever je google ads campagne uitbesteden aan een gespecialiseerd google ads bureau? Neem dan contact op met Modation! Wij houden de laatste online trends en ontwikkelingen in de gaten en zorgen ervoor dat jouw online strategie up-to-date is.