Google komt met een aantal nieuwe functies binnen Google Ads, waaronder de afbeelding-extensie en de discovery campagne. De image extension biedt je de mogelijkheid om een afbeelding toe te voegen aan een tekstadvertentie. De discovery campagne is een nieuw soort campagne met visuele advertenties. In deze blog leggen we uit wat deze nieuwe functies inhouden.
Wat is de ‘image extension’ precies?
Met afbeelding-extensies kunnen adverteerders afbeeldingen toevoegen aan bestaande tekstadvertenties. Op deze manier kunnen zij de tekstuele boodschap krachtiger maken en mogelijk de prestaties van tekstadvertenties verbeteren. Gebruikers krijgen een beter beeld van de advertentie door het zien van een afbeelding, waardoor zij eerder geneigd zijn om op de advertentie te klikken. Volgens Google zorgt het toevoegen van een afbeelding voor een stijging van 5% in het doorklikpercentage.
De extensie werkt ook dynamisch, wat betekent dat relevante afbeeldingen van je landingspagina automatisch kunnen worden toegevoegd aan je tekstadvertentie, wanneer je deze optie hebt ingeschakeld.
Voor een klik op jouw afbeelding-extensie betaal je, net als voor standaard tekstadvertenties, via CPC. De afbeeldingen zijn aanklikbaar en een klik op een afbeelding kost net zo veel als een klik op de rest van de advertentie.
Hoe maak je een afbeelding-extensie?
Wanneer de afbeelding-extensies beschikbaar zijn voor jouw account, kun je via het ‘extensies’-overzicht een afbeelding-extensie aan te maken.
Voor het gebruik van afbeeldingen bij tekstadvertenties legt Google adverteerders wel een aantal restricties op. Zo mag de afbeelding niet bewegend zijn (geen GIFjes dus) en geen tekst of logo bevatten. Ook is het niet toegestaan om meerdere bijna identieke afbeeldingen te gebruiken binnen dezelfde advertentie.
Nieuw campagnetype: Discovery campagnes
Daarnaast is er een nieuw campagnetype in Google Ads: Discovery Campaigns. Deze campagne bevat een discovery displayadvertentie die onder andere wordt weergegeven op de homepage van YouTube, in de Google Discover Feed en in Gmail. De campagne is bedoeld om nieuwe klanten te bereiken op momenten dat zij aan het ‘ontdekken’ zijn.
Hoe zet je een discovery campagne op?
Om met discovery advertenties aan de slag te gaan dien je een aparte discovery campagne aan te maken. Vervolgens lever je materiaal aan voor de advertentie, bestaande uit een afbeelding, een logo en vijf koppen en beschrijvingen. Het algoritme van Google gaat vervolgens op zoek naar de beste combinaties van deze input en past de advertentie aan naar het juiste formaat.
De targeting opties zijn vergelijkbaar met die van displaycampagnes. Zo biedt Google je de mogelijkheid om te kiezen uit meerdere doelgroepen, gebaseerd op onder andere interesses, in market, aangepaste intentie en remarketing.
Wil je meer weten over het gebruik van image extensies of wil je een discovery campagne toepassen in jouw online marketing strategie? Neem dan contact op!