Ontdek nu hoe vaak jouw Google Ads worden vertoond op topposities!

Voorbeeld zoekadvertenties

Het is altijd al van belang geweest om de positie van je zoekadvertenties te bekijken. De advertentiepositie heeft namelijk invloed op het doorklikpercentage (CTR) en je conversies. Hoe hoger de positie van jouw advertentie in de zoekresultaten, hoe groter de kans is dat je meer klikken ontvangt.

Nu wordt vaak gedacht dat de bestaande statistiek ‘de gemiddelde positie‘, de gemiddelde plek is van de advertentie in de zoekresultaten; die gedachte is onjuist.

‘De gemiddelde positie’ beschrijft namelijk de volgorde waarin de advertentie verschijnt ten opzichte van andere advertenties. Een gemiddelde positie van 1 betekent dus niet direct dat jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten staat. Er kunnen dan namelijk nog organische resultaten boven jouw advertentie staan.

Om extra inzicht te bieden in de positie van zoekadvertenties komt Google met vier nieuwe statistieken:

  • Verton. (absolute toppositie) % / Impr. (Absolute Top) %: Het percentage van jouw advertentievertoningen dat als eerste advertentie boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.
  • Verton. (toppositie) % / Impr. (Top) %: Het percentage van jouw advertentievertoningen dat op een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.
  • VP zoeknetwerk (absolute toppositie) / Search (Absolute Top) IS: Het aantal vertoningen dat je hebt ontvangen op de absolute toppositie gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor jouw advertentie in aanmerking kwam.
  • VP zoeknetwerk (toppositie) / Search (Top) IS: Het aantal vertoningen dat de advertentie heeft ontvangen op de toppositie gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor uw advertentie in aanmerking kwam.

De vier nieuwe statistieken geven een goed beeld van hoe je zoekadvertenties presteren wat betreft positie, zoals waar en hoe vaak ze vertoond worden op (absolute) topposities. Door deze statistieken zijn de resultaten van bepaalde zoekadvertenties beter te begrijpen. Worden je advertenties bijvoorbeeld weergegeven onder de organische zoekresultaten, dan is het logisch dat deze advertenties minder klikken ontvangen.

Afbeelding 1: Voorbeeld absolute toppositie en toppositie

Om de vier nieuwe statistieken te kunnen inzien, vink je via ‘kolommen’ > ‘kolommen aanpassen’ de functies ‘Verton. (abs. top)%’ en ‘Verton. (top) %’ onder Prestaties aan. De functies ‘VP voor toppositie in zoeknetwerk’ en ‘Abs. top-VP zoeknetwerk’ kunnen worden aangevinkt onder Concurrentiestatistieken.

Afbeelding 2: Nieuwe statistieken positie zoekadvertentie instellen

Bronnen:


Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp