De maatregelen die worden genomen omtrent het coronavirus zijn van grote invloed op ons dagelijks leven, op ons werk én op de manier waarop we omgaan met online marketing. Want wat doe je als het minder gaat met je bedrijf? In deze blog leggen we uit waar je rekening mee moet houden in je advertentiecampagnes en hoe je slim om kunt gaan met je marketingbudget.
Evalueer je Google advertenties
De boodschap van jouw advertenties is mogelijk niet meer passend bij de huidige situatie. Stuur niet aan op gedrag dat nu onwenselijk of zelfs verboden is. Een voorbeeld: Albert Heijn schrapt de hamsterweken, omdat het mensen niet wil aansporen tot hamsteren.
Controleer ook of de informatie die vermeld is in je Google advertenties nog klopt. Is het nog mogelijk om langs te komen in de showroom? Zijn dezelfde verzend- en leveringsvoorwaarden nog van kracht?
Zorg voor actuele informatie
De maatregelen omtrent het coronavirus hebben mogelijk invloed op de manier waarop klanten jou kunnen bereiken. Werk je thuis en ben je daarom minder goed telefonisch bereikbaar? Is jouw showroom enkel nog op afspraak, of op andere tijden geopend? Zorg ervoor dat je dit duidelijk communiceert naar je klanten. Pas jouw Google Mijn Bedrijfsprofiel aan en geef het ook aan wanneer het bedrijf tijdelijk gesloten is vanwege de corona maatregelen.
Houd de prestatiegrafieken in de gaten
Wanneer er grote wijzigingen zijn in het conversiepercentage kan het verstandig zijn om de doelen bij te stellen of advertentiegroepen te onderbreken. Houd hier echter wel rekening met het veranderde zoekgedrag van mensen. Er vinden waarschijnlijk meer oriënterende zoekopdrachten plaats, mensen hebben de tijd om diensten en producten te vergelijken. Ook dit kan van invloed zijn op jouw conversiepercentage. Houd daarom Google Trends in de gaten om de ontwikkelingen voor bepaalde zoekwoorden of onderwerpen te volgen.
Veel lokale adverteerders zullen lopende campagnes stopzetten of de budgetten verlagen. De advertentiekosten zijn afhankelijk van vraag en aanbod. Hierdoor dalen de CPC (Cost Per Click) prijzen. Dit biedt ruimte om, eventueel met een wat kleiner budget, toch te blijven adverteren.
Veel webshops zien de afgelopen tijd de verkopen juist stijgen. Voor adverteerders met een webshop is het daarom aan te raden om de budgetten juist te verhogen, wanneer de prestaties het toelaten en er nog ruimte is voor groei.
Investeer in content en breng je SEO op orde
Nu we allemaal hele dagen thuis zitten, de horeca dankzij het coronavirus gesloten is en alle sociale activiteiten verboden zijn houden veel mensen tijd over. Tijd die mensen ongetwijfeld voor een groot deel online spenderen. Dit is voor jou hét moment om te investeren in content. Zorg dat jouw sociale media kanalen up-to-date zijn.
Zoals gezegd vinden er waarschijnlijk meer oriënterende zoekopdrachten plaats. Mensen en bedrijven hebben de tijd om producten, diensten en oplossingen tegen elkaar af te wegen. Zorg ervoor dat mensen jouw bedrijf meenemen in hun overweging. Daarom is het juist nu ook belangrijk dat jouw SEO op orde is. Bekijk jouw posities in Google voor de meest geklikte zoekwoorden en kijk of je hier nog verbeteringen in kunt doorvoeren. In een eerdere blog schreven we al over een aantal SEO problemen, en hoe je deze oplost.
Wees creatief
Het coronavirus heeft ons in een situatie gebracht die in ieder geval laat zien dat we in staat zijn om erg snel ons gedrag en onze manier van werken aan te passen. Dat vergt in veel situaties flexibiliteit en creativiteit.
Mogelijk moet je snijden in de marketingbudgetten en heb je bepaalde campagnes moeten stopzetten. Dat betekent dat je nu ook op marketinggebied creatief zal moeten zijn. Cafés verzorgen virtuele bierproeverijen en sportscholen bieden digitale sportlessen aan. Denk dus na over hoe je in contact kunt blijven met je klanten.