Met terugwerkende kracht doelen zien in Google Analytics

Verhoog je winst uit online campagnes door meer inzicht!

Doelen vergeten in te stellen?

Regelmatig komen we Google Analytics accounts tegen waarbij belangrijke doelpagina’s niet als doel zijn ingesteld. Het rendement van de lopende advertentiecampagnes is daardoor niet goed inzichtelijk.

Wat levert het mij op?

We bespreken een mogelijkheid om zonder ingestelde Google Analytics doelen alsnog het aantal behaalde doelen te zien. Het voordeel is dat je hiermee het rendement van de campagnes kunt bepalen en verbeteren. Dit doe je door de kosten van campagnes met hoge kosten per doel te verlagen en bij campagnes met lage kosten per doel het bereik te vergroten.

Hoe kun je alsnog de doelresultaten inzien?

Indien je bijvoorbeeld wilt weten hoeveel aanvragen in het verleden zijn gedaan via een formulier op de website, volg je de volgende twee stappen.

Stap 1 is het bepalen van je doelpagina (als bezoekers deze pagina hebben gezien, is je doel voltooid). Deze doelpagina vind je het makkelijkst door zelf een testconversie uit te voeren. Hierbij plaats je een bestelling of verzend je een ingevuld contactformulier. Je krijgt dan vaak een bedankpagina in beeld als ‘www.naamwebsite.nl/?formulier=verzonden’.

Stap 2 is het opzoeken van deze pagina in Google Analytics onder het rapport Gedrag – Site-inhoud – Alle pagina’s (eventueel met behulp van de zoekfunctie). Je vult in het zoekvenster alleen het onderstreepte gedeelte bij Stap 1 in (dus wat na je domeinnaam komt). Aan de hand van het aantal unieke paginaweergaven weet je hoe vaak deze pagina is bekeken en dus hoe vaak het doel is voltooid.

Hoe bereken en bekijk ik het rendement op mijn campagnes?

Een account bestaat uit één campagne.
Stel je hebt een Google Adwords account dat uit één campagne bestaat.

1. Allereerst kijk je in het rapport ‘Alle pagina’s’ en klik je vervolgens op de bedankpagina. Daarna selecteer je bij secundaire dimensie: ‘Acquisitie’ en vervolgens ‘Bron/Medium’. Je ziet dan welke verkeersbronnen hebben bijgedragen aan een bezoek aan deze pagina (de doel/bedankpagina).

2. Als je weet dat een ingevuld formulier bijvoorbeeld gemiddeld 500 euro omzet oplevert, kun je uitrekenen wat het rendement is geweest van de verschillende verkeersbronnen aan de hand van de uitgaven die je hebt gedaan. Stel je hebt 2.000 euro besteed aan Marktplaats.nl en hieruit zijn 200 verzonden formulieren geregistreerd, dan is de omzetwaarde 200*500 euro = 10.000 euro. Vervolgens zet je de uitgaven af tegen de omzet en zie je dat de investering/omzetwaardeverhouding in dit voorbeeld 20 procent bedraagt (2.000/10.000 euro).

Een account bestaat uit meerdere campagnes.
Stel je hebt een Google Adwords account dat uit meerdere campagnes bestaat dan zal het rendement per campagne meestal verschillen. Voor inzage in het rendement per campagne dient het rapport verder te worden uitgebreid met de bestemmingspagina. Hier is een aangepast rapport voor nodig:

1. Klik op aangepaste rapporten boven in Google Analytics en vervolgens op ‘+Nieuw aangepast rapport’;
2. Bij Rapportinhoud kies je bij ‘Type’ voor ‘Verkenner’.
3. Klik onder ‘Statistiekgroepen’op de knop ‘+statistiek toevoegen’ en kies voor ‘Paginaweergaven’.
4. Kies dan onder ‘Dimensiedetails’ bij ‘dimensie toevoegen’ voor ‘Bron/medium’; daarna voeg je als tweede dimensie de ‘Bestemmingspagina’ toe.
5. Bij Filters klik je op de knop ‘+filter toevoegen’. Kies ‘Gedrag’ > ‘Bestemmingspagina’. Selecteer vóór bestemmingspagina ‘Opnemen’ en erna ‘Exact’. Uitgaande van de bedankpagina in dit artikel vul je bij het invoerveld het volgende in: ‘?formulier=verzonden’ (dit is het deel dat na je domeinnaam komt). (Je kunt ook kiezen voor filtertype ‘Regex’ in plaats van ‘Exact’. Dit vereist wel enige kennis van Reguliere Expressies.)

Ter illustratie onderstaand voorbeeld:

Aangepaste rapporten

Bij het opslaan van de instellingen krijg je vervolgens een rapport waarbij je bijvoorbeeld bij ‘marktplaats.nl / cpc’ kunt doorklikken en per bestemmingspagina het aantal paginaweergaven van de bedankpagina ziet. Als je campagne zo is ingedeeld dat je per deelcampagne een andere bestemmingsurl gebruikt, kun je op deze manier het rendement bepalen van de deelcampagnes.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp