1. Dynamische zoekadvertenties draaien op basis van bestemmingspagina’s
Dynamische zoekadvertenties (DSA, Dynamic Search Ads) zijn in staat om zelf advertenties te vormen op basis van de gehele content van een website. Nu bestaat ook de mogelijkheid om een DSA te laten draaien op bestemmingspagina’s die al zijn opgenomen in de standaard advertentiegroepen van een bestaande campagne.
Om dit in te stellen in Google Ads kies je voor de categorie ‘bestemmingspagina’s van uw standaard advertentiegroepen’ bij het aanmaken van een nieuwe advertentiegroep. Door gebruik te maken van een DSA, die draait op bestemmingspagina’s van standaard advertentiegroepen, wordt het verkeer naar deze bestemmingspagina’s uitgebreid. Het targeten van bestemmingspagina’s van standaard advertentiegroepen wordt vooral aangeraden aan adverteerders die nog niet eerder met DSA hebben gewerkt.
Afbeelding 1: Instellen DSA op standaard advertentiegroepen
2. Statistieken beschikbaar over bestemmingspagina’s
Nieuw in Google Ads zijn de statistieken op URL-niveau. Deze statistieken zijn te vinden in het rapport Zoektermen onder Dynamische advertentietargets. Met behulp van de statistieken op URL-niveau kan je goed-presterende bestemmingspagina’s makkelijker uit je data filteren waardoor je deze pagina’s bewuster kunt targeten.
Een goed presterende bestemmingspagina kan bijvoorbeeld betekenen dat deze pagina voor een hoge conversie zorgt. Dan wil je zo veel mogelijk verkeer naar deze specifieke pagina leiden, omdat die pagina blijkbaar bezoekers stimuleert om een aankoop te doen.
Afbeelding 2: Bekijken van statistieken op URL-niveau
Maak voor een goedlopende bestemmingspagina een aparte advertentiegroep aan. Zo kun je specifiek adverteren op het thema van deze bestemmingspagina. Let bij het aanmaken van een nieuwe advertentiegroep erop dat de zoekwoorden, advertentieteksten en de tekst op de website zo veel mogelijk met elkaar overeenkomen. Door het creëren van overeenkomsten krijgen zoekwoorden een hogere kwaliteitsscore van Google, waardoor bijbehorende advertenties hoger zullen verschijnen in de zoekresultaten. Een hogere advertentiepositie zorgt voor een toename aan verkeer naar jouw webpagina, wat hopelijk weer tot een hogere conversie leidt.
Bestemmingspagina’s uitsluiten
Op basis van statistieken op URL-niveau kun je ook nagaan of je slechtlopende pagina’s met een lage conversie of click-through rate beter kan uitsluiten. Denk bij het uitsluiten aan pagina’s met producten die ‘uitverkocht’ zijn. Zo voorkom je advertenties die gebruikers naar irrelevante pagina’s leiden.
Meer verkeer leiden naar de bestemmingspagina’s van uw standaardcampagnes
Statistieken op URL-niveau gebruiken voor dynamische zoekadvertenties
Google’s Dynamic Search Ads Get New Targeting Options, More Reporting Data