Conversies bij de tijd: Realistischer je conversies bijhouden in Google Ads

Wie de conversies van zijn of haar organisatie bijhoudt in Google Ads, weet de conversierapportage wel te vinden. Hier kan je inzien hoe veel conversies je zoekwoorden, advertenties of extensies je opleveren en wat de waarde is van die conversie. Google heeft recent een nieuw soort conversie toegevoegd, namelijk de conversie bij de tijd.

Conversie per klik

Voorheen werd elke behaalde conversie teruggeleid naar het moment dat iemand klikte op een advertentie. Dus, wanneer je in Google zoekt op ‘schoenen’ en je klikt op de advertentie van bijvoorbeeld Zalando en je koopt daar twee dagen later je schoenen, is de datum van de conversie het moment dat jij op de advertentie klikte en niet het moment waarop je de schoenen kocht. 

Dit is handig voor elementen als ‘kosten per conversie’ en ‘rendement op advertentie uitgaven’. Je hebt namelijk zo duidelijk inzicht in wat de conversies je als adverteerder precies hebben gekost, doordat de conversies zijn terug te leiden naar het moment van de klik. 

Echter kan de tijd tussen de klik en de aankoop ook best een week of langer zijn. In dat geval zijn de gemeten conversies niet echt actueel: een conversie die een week later na een klik heeft plaatsgevonden, wordt dan namelijk een week eerder geregistreerd.

Conversies bij de tijd

Daar heeft Google nu iets op gevonden. Je kan er nu ook voor kiezen om in de conversierapportage ‘’conversies bij de tijd’’ in te zien (conversion by time). Dit zijn conversies gemeten op het moment van aankoop in plaats van op het moment van de klik. 

Let op: het kan dat wel zo zijn dat bepaalde zoekwoorden kosten hebben gemaakt in een geselecteerde periode, maar dat je daar later pas de opbrengst van terugziet. Je kunt de “conversies bij de tijd” bekijken door de conversiestatistieken met (op conv. tijd) toe te voegen als kolommen in de tabel (Afbeelding 1).

Waarom is dit handig?

Conversies gemeten bij tijd (op conv.tijd) kun je zo makkelijker vergelijken met je eigen data. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt, verzamel je daar data waarop je producten worden verkocht. Met conversies bij de tijd kun je de conversies uit Google Ads vergelijken met bijvoorbeeld de aankopen in je webshop. 

Heb jij vragen over het meten van conversies in Google Ads of heb je hulp nodig bij jouw Google Ads campagnes? Neem dan contact op met Modation.

Bronnen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp