Bijna tweederde van de smartphone gebruikers stuurt vaker dan 5 keer per dag een tekstbericht naar iemand anders.
Het sturen van tekstberichten gebeurt niet alleen tussen familie, vrienden en/of collega’s. 65% van de consumenten overweegt om tekstberichten te gebruiken om contact te leggen met een organisatie; bijvoorbeeld om een vraag te stellen over een product of service of om een afspraak in te plannen.
Daarom introduceert Google twee verbeteringen voor de Google Ads berichtextensie (click-to-message ads/ message extension):
- E-mails doorsturen (Email Forwarding): sms’jes die je ontvangt van consumenten worden direct doorgestuurd naar je e-mail.
Op die wijze hoef je geen telefoonnummer op te geven bij een berichtextensie. Wanneer je reageert op de e-mail, wordt er automatisch een sms’je teruggestuurd naar die consument. - Automatisch antwoord (Automatic reply): wanneer een consument je een bericht stuurt wordt er automatisch een bericht teruggestuurd.
Een automatisch antwoord kan bijvoorbeeld zijn: ‘’Bedankt voor uw bericht. We nemen binnen één werkdag contact met u op.’’
Dankzij de verbeteringen wordt de berichtextensie efficiënter en effectiever.
Door gebruik te maken van tekstberichten leg je contact met consumenten aan de hand van het meest favoriete communicatiemiddel. De mogelijkheid tot het sturen van een tekstbericht zou dan tot meer klantcontact kunnen leiden.
Daarnaast is het voor adverteerders makkelijker om de binnenkomende berichten te beheren en te beantwoorden.
Om het resultaat van de uitbreiding van de berichtextensie in te kunnen zien, breidt Google de berichtrapportage uit met berichtconversie.
Zo kun je het aantal gestarte berichtsessies instellen die nodig zijn voor één conversie. Op die manier kun je het succes van jouw berichtextensies goed meten.
Om de uitbreidingen van de berichtextensie toe te voegen aan je campagnes, maak je een nieuwe berichtextensie aan via ‘Advertenties en extensies’ – ‘extensies’. De mogelijkheid om de binnenkomende berichten via e-mail door te sturen en om een automatisch antwoord in te stellen verschijnt dan vanzelf.
Op dit moment is het nog niet mogelijk om de nieuwe functies aan Nederlandse campagnes toe te voegen, maar Google belooft dat de functie in de komende weken beschikbaar zal worden voor alle adverteerders.
Wil je alvast de nieuwe instellingen inzien? Bekijk dan, zoals in onderstaande afbeelding te zien is, de instellingen door de landcode ‘Verenigde Staten’ te gebruiken.
Bronnen:
- Google Enhances Click-to-Message Ads With Email Forwarding and Auto Replies
- Uw berichten gemakkelijker beheren
- Click-to-message ads bring a new and easy way to talk to customers