Wat is een slimme biedstrategie?
Allereerst, wat is een slimme biedstrategie? Als je bekend bent met Google Ads dan weet je dat je een biedstrategie moet instellen voor elke Google Ads campagne. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor biedstrategieën als ‘klikken maximaliseren’ en ‘conversies maximaliseren’.
Google Ads heeft veel verschillende biedstrategieën die je kan inzetten en een aantal van die strategieën vallen onder het zogeheten ‘slim bieden’ of ‘smart bidding’. Met een slimme biedstrategie past Google machine learning toe om om de doelstelling van jouw campagne te behalen. In feite gaat Google dus zelf automatisch de prestaties van jouw campagnes optimaliseren. Daarbij houdt Google rekening met factoren zoals apparaat, locatie, tijdstip, doelgroep en meer!
Voordelen van slim bieden
Het grootste voordeel van slim bieden is dat het jou als adverteerder tijd scheelt. Je hoeft zelf niet meer jouw biedstrategie te optimaliseren. Daarnaast gaan jouw campagnes veelal beter presteren door de geavanceerde machine learning die Google toepast. Dankzij grote hoeveelheden gegevens die Google al heeft verzameld wordt voor jouw account nauwkeurig voorspeld hoe verschillende biedingsbedragen zo gunstig mogelijk kunnen worden ingezet.
Bestaande slimme biedstrategieën
Er zijn al een aantal slimme biedstrategieën beschikbaar, namelijk:
- Doel-CPA (Target CPA). Deze strategie zet je in wanneer je wilt optimaliseren voor conversies. Dat doe je door een doel-CPA in te stellen, dus door te bepalen wat je gemiddelde kosten-per-acquisitie/ cost-per-action mogen zijn.
- Doel-ROAS (Target ROAS). Deze strategie zet je in wanneer je de conversiewaarde van je campagne wilt verhogen, terwijl je je richt op een bepaald ROAS. ROAS is het rendement op advertentie-uitgaven. Met deze biedstrategie stel je dus een bepaald doel van hoeveel rendement jij wilt behalen op de kosten die je maakt voor je advertenties.
- Conversies maximaliseren (maximize conversions). Deze strategie zet je in wanneer je wil optimaliseren voor conversies, maar je het hele budget wilt uitgeven in plaats van een CPA in te stellen. Met deze strategie worden er dus zo veel mogelijk conversies gerealiseerd binnen je budget.
- ECPC (Enhanced CPC). Deze strategie zet je in als je handmatige biedingen wil optimaliseren om zo meer conversies te krijgen. Jouw biedingen worden dan automatisch aangepast voor klikken die waarschijnlijk zullen leiden tot conversie.
Nieuwe slimme biedstrategie: conversiewaarde maximaliseren
Google heeft recent een nieuwe slimme biedstrategie geïntroduceerd. Dit is de biedstrategie ‘conversiewaarde maximaliseren’ of ‘maximize conversion value’. Deze biedstrategie lijkt op de bestaande biedstrategie ‘conversies maximaliseren’, maar verschilt op een belangrijk punt. Een conversie is namelijk niet hetzelfde als de conversiewaarde. Elke conversie heeft een andere conversiewaarde, die waarde kan je zelf instellen in Google Ads. Met deze slimme biedstrategie worden de biedingen geoptimaliseerd voor de conversies die de meeste conversiewaarde genereren, in plaats van voor alle conversies. Zo levert een offerteaanvraag vaak meer op dan een nieuwsbrief aanmelding of een bezoeker die lang op de site blijft. Conversiewaarde maximaliseren zorgt ervoor dat de focus bij de biedingen wordt gelegd op de offerte aanvragen, aangezien deze conversie naar verhouding het meeste oplevert.
Verschil tussen de slimme biedstrategieën
De verschillen tussen de strategieën zit ‘m in een aantal kenmerken. Zo richten de strategieën ‘conversies maximaliseren’ en ‘doel-CPA’ zich op conversies, terwijl ‘doel-ROAS’ en ‘conversiewaarde maximaliseren’ zijn gericht op het maximaliseren van de conversiewaarde.
Daarnaast werken de biedstrategieën ‘conversies maximaliseren’ en ‘conversiewaarde maximaliseren’ binnen een bepaald budget, terwijl ‘doel-CPA’ en ‘doel-ROAS’ zich richten op efficiëntie van elke klik die binnenkomt (zie Tabel 1).
Conversies | Conversiewaarde | |
Budget | Conversies maximaliseren | Conversiewaarde maximaliseren |
Efficiëntie | Doel-CPA | Doel-ROAS |