Elk jaar vind het Google Marketing Live plaats. Dit is een evenement van Google waar professionals van over de hele wereld bij elkaar komen om kennis uit te wisselen. Daarnaast deelt Google hier zelf alle nieuwe aankomende ontwikkelingen. Hierbij een overzicht van alle Google Innovaties die nog zullen komen in 2019!
1. Discovery Ads
‘’Be there, be useful and be responsible’ riep Google! De nieuwe Discovery Ads maken het mogelijk om jouw merk breed en effectief te promoten richting klanten. Deze advertenties zijn te zien op Youtube, in Gmail-promotions, social tabs en in de feed van Google Discover (Afbeelding 1).
De Discovery Ads worden op korte termijn als beta versie toegevoegd. Volgens Google zelf is het een succes, in hun eerdere testen leverde deze vorm van adverteren 50% meer klikken op dan reguliere video-advertenties!
2. Gallery Ads
Daarnaast komt Google ook nog met een ander advertentietype: de Gallery Ad! De Gallery Ad maakt het voor jou als adverteerder mogelijk om afbeeldingen toe te voegen aan je advertenties in het zoeknetwerk. Dus in plaats van advertenties die enkel bestaan uit tekst, kun je straks ook advertenties met aantrekkelijke afbeeldingen toevoegen (Afbeelding 2).
Deze mogelijkheid zal aan het eind van het jaar beschikbaar worden.
3. Deep Linking in Zoek, Display en Shopping
Tegenwoordig worden er steeds meer zoekopdrachten gedaan via de mobiele telefoon. Dankzij Deep Linking kun je mobiele gebruikers die naar jouw product zoeken en op jouw Google-advertentie klikken, doorsturen naar jouw mobiele app. Op deze manier kunnen gebruikers gemakkelijk en snel een bestelling afronden (Afbeelding 3).
Deze nieuwe functie zal aan het einde van dit jaar uitgerold worden.
4. Bumper Machine op YouTube
YouTube wordt een steeds belangrijker advertentieplatform. Door middel van een filmpje van zes seconden worden heel veel producten en diensten gepromoot. Echter is niet iedere adverteerder in staat om een professionele bumper van zes seconden te ontwerpen.
Daar heeft Google nu dé oplossing voor! Heb jij wél een leuke video beschikbaar, maar duurt deze langer dan zes seconden? Met de Bumper Machine kun jij straks jouw filmpje van maximaal 90 seconden uploaden die Google vervolgens verkort tot een interessant videootje van zes seconden (Afbeelding 4).
Ook de Bumper Machine wordt aan het einde van dit jaar beschikbaar.
5. Direct shoppen in Google Shopping
Google Shopping wordt steeds belangrijker als het gaat om e-commerce. Straks wordt het zelfs mogelijk om via de Google Shopping Ads direct een product af te rekenen zonder de website van de verkoper te bezoeken (Afbeelding 5). Hierdoor wordt het voor de consument veel makkelijker om te shoppen via Google Shopping!
6. Bereiken van doelgroepen
Later dit jaar zullen de Custom Affinity-doelgroep (=een groep met dezelfde interesses en gewoontes) en de Custom Intent doelgroep (=een groep mensen die zoeken naar een bepaald product of dienst) samengevoegd worden tot de zogeheten Custom Audiences.
In de doelgroep Custom Audiences zitten dan mensen met hetzelfde zoekgedrag én dezelfde interesses en gewoontes. Deze doelgroep kun je inzetten in Zoek, Gmail, YouTube, Display en Google Discovery.
Daarnaast komt Google met de Audience Expansion-tool, waarmee je mensen kunt bereiken die lijken op de mensen binnen jouw Custom Audience.
7. Meer mogelijkheden voor lokale campagnes
Google vindt het belangrijk dat lokale campagnes aansluiten bij mensen uit de buurt. Daarom voegt Google een paar nieuwe functies toe aan de lokale campagnes, zoals de ‘Promoted Pins’ in Google Maps. Deze promoted pins verschijnen op de kaart wanneer iemand Google Maps gebruikt (Afbeelding 6 en 7).
Uiteraard zullen wij van alle Google Innovaties tegen de tijd dat ze beschikbaar worden, een uitgebreide analyse plaatsen op onze website!
Vragen? Neem dan gerust contact op met Modation!
Bronnen:
- Negen Google-innovaties voor 2019 die je niet mag missen
- Bring On The Traffic! How to Use Google Maps Promoted Pins