De verschillende soorten doelgroepen van Google Ads

In Google Ads bestaan tegenwoordig meerdere opties om je campagnes te richten op specifieke doelgroepen.
Zo kan je mensen retargeten die al eerder contact hebben gehad met jouw bedrijf. Of groepen benaderen die al binnen jouw markt aan het zoeken zijn naar producten of diensten. Daarnaast kan je zelfs mensen aanspreken met specifieke interesses en gewoontes.

In dit artikel gaan we in op de zogeheten:
– in-market-doelgroepen (in-market audiences);
– affiniteitsdoelgroepen (affinity audiences);
aangepaste intentiedoelgroepen (custom intent audiences).

 

Doelgroepinsights: Hoe vind ik mijn doelgroepen?

Je kunt verschillende soorten doelgroepen handmatig toevoegen aan je Google Ads campagnes.

Weet je nog niet precies in welke hoek je moet gaan zoeken, dan kunnen de ‘doelgroepinsights’ in Google Ads je een eind op weg helpen.
Om daar te komen klik je op Tools rechtsboven in je Google Ads account. Ga dan naar Doelgroepbeheer en klik links Doelgroepinsights aan.

TIP: Onder Doelgroepinsights vind je veel interessante informatie over jouw geconverteerde bezoekers (afbeelding 1).
Met andere woorden, hier vind je belangrijke informatie over jouw doelgroep aan wie jij jouw product of dienst hebt verkocht. Hierbij kun je denken aan informatie over:
– leeftijd;
– geslacht;
– gezinssituatie;
– de markt waarin jouw klanten vaak zoeken (in-market-doelgroepen);
– interesses van je klanten (affiniteitsdoelgroepen).

 

Afbeelding 1: Informatie over geconverteerde bezoekers

Geconverteerde bezoekers: Waarom?

Waarom zou je de gegevens bekijken van mensen die al eerder iets gekocht hebben? Omdat mensen met de kenmerken van jouw klanten een grotere kans hebben om jouw product of dienst aan te schaffen. Om deze mensen te kunnen bereiken heb je bepaalde gegevens van ze nodig, zoals in welke markt ze aan het zoeken zijn (in-market-doelgroepen) en waar hun interesses liggen (affiniteitsdoelgroepen).

 

Meer over in-market-doelgroepen

De in-market-doelgroep kies je om klanten te vinden die online onderzoek doen naar producten of diensten die jij aanbiedt. De categorieën waar deze producten of diensten onder vallen zijn al gemaakt door Google zelf. Je kunt zelf specifieke categorieën uitkiezen of de aanbevelingen van Google Ads zelf gebruiken (afbeelding 2).
Op deze manier bereik je mensen die al actief zoeken naar een product dat ze waarschijnlijk willen kopen. Om te bekijken wie zo’n zoekende gebruiker is, maakt Google gebruik van een enorme hoeveelheid data en zoekopdrachten om zo de koopintentie van gebruikers te analyseren. Deze manier van leren wordt ook wel machine learning genoemd.

Stel je voor dat jij zo’n gebruiker bent en jij op zoek bent naar een wasmachine. Dagelijks zijn er natuurlijk veel mensen die zoeken naar een wasmachine, maar jij hebt het afgelopen weekend óók gezocht op wasmachine reviews en klikte wasmachine-gerelateerde advertenties aan. Google is in staat om deze browse-geschiedenis te onthouden en er weer bij te pakken wanneer dat nodig is. Op die manier kan Google bepalen wie er wel of niet op zoek is naar een product en dus onderdeel wordt van een in-market-doelgroep. Voor een adverteerder is dit heel interessant, omdat gebruikers die daadwerkelijk op zoek zijn naar een product, deze ook sneller zullen aanschaffen.

De in-market-doelgroepen kan je toevoegen aan zowel Zoek- als Displaycampagnes.

 

Afbeelding 2: voorbeeld In-market-doelgroepen

 

Affiniteitsdoelgroepen: Wat zijn dat?

Om klanten te kunnen bereiken met specifieke interesses maak je gebruik van de affiniteitsdoelgroepen (afbeelding 3). Affiniteitsdoelgroepen focussen zich dus op de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker, in plaats van het zoekgedrag van de gebruiker zoals dat bij in-market-doelgroepen gebeurt. Als jij bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in klassieke muziek, hoeft dit niet direct te betekenen dat jij standaard op zoek bent naar een CD van Mozart of Bach.

Met affiniteitsdoelgroepen target je dus een doelgroep met een specifieke affiniteit voor iets, bijvoorbeeld een affiniteit voor katten. Je voegt de doelgroep ‘kattenliefhebbers’ dan toe aan jouw campagne wanneer je ziet dat mensen met deze voorkeur vaak jouw website bezoeken en voor conversies zorgen. Ook voor dit type doelgroep heeft Google Ads al een reeks bestaande categorieën aangemaakt waar je uit kan kiezen.

Leuk feitje is dat je zelfs je eigen interesses kan zien die Google aan jouw profiel heeft toegevoegd. Kijk eens bij je eigen Google account bij ‘gegevens en personalisatie‘ en klik dan op ‘advertentiepersonalisatie‘. Je krijgt dan een overzicht van jouw voorkeuren en interesses. Schrik niet als er wat gekke onderwerpen tussen staan, niet alles klopt helemaal natuurlijk. Het blijft maar een computer en je kan zelf voorkeuren verwijderen én toevoegen!

Afbeelding 3: voorbeeld Affiniteitsdoelgroepen

 

Om je doelgroep nog preciezer te kunnen targeten kan je ook gebruik maken van de aangepaste affiniteitsdoelgroepen (afbeelding 4). Voor de aangepaste affiniteitsdoelgroepen kun je zelf meer verschillende opties toevoegen, zoals:

  1. Interesses: hier kun je zelf een aantal kernwoorden toevoegen waar jouw doelgroep in geïnteresseerd moet zijn;
  2. URL’s: vul hier bijvoorbeeld de websites in van andere branche gerelateerde websites die klanten online bezoeken of van concurrerende websites;
  3. Apps: kies specifieke apps waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. Dit betekent niet dat je advertenties worden weergegeven op de apps die je hebt gekozen, maar aan mogelijke klanten die vergelijkbare apps op hun mobiele apparaten hebben staan.

De (aangepaste) affiniteitsdoelgroepen kunnen alleen worden toegevoegd aan Display- en Youtube campagnes.

 

Afbeelding 4: Aangepaste affiniteitesdoelgroepen

 

Extra: Aangepaste intentiedoelgroepen

Door gebruik te maken van aangepaste intentiedoelgroepen kun je jouw doelgroep targeten op basis van specifieke zoekwoorden en bestemmingspagina’s die gerelateerd zijn aan jouw product of dienst. Hiermee benader je mensen die actief en specifiek op zoek zijn naar wat jij aanbiedt.

Waar je de aangepaste affiniteitsdoelgroep dus kunt invullen met zoekwoorden en URL’s om mensen met specifieke interesses en gewoonten te targeten, kun je de aangepaste intentiedoelgroep invullen met zoekwoorden en URL’s om mensen specifieker te targeten voor een product of service waar ze actief onderzoek naar doen.

Je kan gebruik maken van aangepaste intentiedoelgroepen aan de hand van de segmenten die Google Ads heeft aangemaakt. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om zelf zoekwoorden, URL’s en apps in te voeren (afbeelding 5). De aangepaste intentiedoelgroep kan alleen worden toegevoegd aan Displaycampagnes.

 

Afbeelding 5: Aangepaste intentiedoelgroepen

 

 

Wat kun jij met deze informatie?

Door specifieke doelgroepen aan te maken, richten jouw campagnes zich op klanten die waarschijnlijk de meeste conversies opleveren. Dat is dan natuurlijk weer goed voor de omzet en de winst van jouw bedrijf. Dit geldt dan vooral voor de affiniteitsdoelgroepen en aangepaste intentiedoelgroepen.

De in-market-doelgroepen kun je aan de Zoekcampagnes toevoegen ter observatie. Dat doe je door via de specifieke Zoekcampagne naar doelgroepen te gaan en daar een nieuwe doelgroep aan te maken. Let er op dat je de doelgroep in de Zoekcampagne ter observatie toevoegt zodat je de mensen buiten de doelgroep ook nog in je campagne meeneemt (afbeelding 6). Na een paar maanden kan je bekijken hoe deze in-market-doelgroepen presteren en of Google Ads hiervoor automatisch de biedingen aanpast. Na deze periode kun je bijvoorbeeld bekijken of je het bod voor deze doelgroepen verhoogt, of dat je weer nieuwe doelgroepen toevoegt ter observatie.

 

Afbeelding 6: In-market-doelgroepen ter observatie

 

Daarnaast kan je met de ‘doelgroepinsights’ nog meer doen. Zo kun je marktinformatie verzamelen om zo in kaart te brengen wie jouw doelgroep is. Je kan bekijken hoe oud de mensen uit jouw doelgroep gemiddeld zijn en waar hun interesses naar uitgaan.
Deze informatie kan je dan bijvoorbeeld gebruiken om gericht doelgroepen te targeten op Facebook. Ook kun je het gebruiken voor offline-marketingdoeleinden, door in te spelen op de overige interesses van jouw doelgroep. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat jouw doelgroep voornamelijk bestaat uit vrouwen tussen de 25 en 40 jaar oud, kun je ervoor kiezen om te adverteren in een vrouwenmagazine.

Zo zie je maar dat je Google Ads account bruikbaar is om je doelgroepen te bereiken en ook voor hele andere relevante onderdelen van zowel je online als offline marketing strategie

 

Bronnen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp