Activeer Google Analytics signalen (Google Signals)

Ontdek waarom je vandaag nog Google Signalen moet activeren.

Door het activeren van Google Analytics Signalen kun je meer rendement behalen. Google deelt met Google Signalen meer informatie, met name over gebruikers die meerdere apparaten gebruiken in hun oriĆ«ntatieproces. Je kunt dan bijvoorbeeld zien hoe gebruikers producten bekijken op je site vanaf een smartphone en later terugkomen met een laptop om contact op te nemen. Google Signals is overigens alleen van toepassing op Google gebruikers die ‘Advertenties personaliseren’ hebben ingeschakeld.

Met Google Signals kun je dus beter het rendement zien en je campagnes optimaliseren. Zonder Google Signalen zou een terugkerende bezoeker met een ander apparaat namelijk als directe bezoeker worden gezien.

Zodra je Google Signalen hebt geactiveerd worden conversies via verschillende apparaten geƫxporteerd naar gekoppelde Google Ads-accounts. Tenminste als je Analytics-property minimaal 10.000 conversies per maand (e-commercetransacties of behaalde doelen) rapporteert. Je kunt het aantal conversies verhogen door naast verkopen/contactmomenten bijvoorbeeld bezoekers die langer dan twee minuten op de site blijven te meten.

 

Rapportage Verschillende apparaten

Wanneer je de rapportage Rapporten > Doelgroep > Verschillende apparaten wilt inzien is het ook van belang om Google Signalen te activeren. De rapportage bestaat uit Apparaatoverlap, Apparaatpaden, Kanalen en Acquisitie-apparaat.

Bij Apparaatoverlap zie je een grafiek die de gebruikers per apparaatcategorie weergeeft. Je ziet dan de gebruikers die alleen Desktop of Alleen Mobiel gebruiken en ook de overlap.

Bij Acquistie-apparaat zie je per apparaatcategorie (Desktop / Mobiel) de inkomsten van het oorspronkelijke apparaat en de inkomsten van andere apparaten.

Hoe activeer ik Google Signalen?

Wanneer jouw Analytics Account in aanmerking komt dan zie je een duidelijke melding in beeld. Het is dan eenvoudig om de stappen voor activatie te doorlopen. Activeer Google Signalen direct door in Google Analytics te gaan naar Rapporten > Doelgroep > Verschillende apparaten.

Google Analytics winkelbezoeken

Ook Google Analytics winkelbezoeken maakt deel uit van Google Signalen.
Wanneer je meerdere locaties hebt, kun je met winkelbezoeken in Google Analytics zien hoe bezoeken aan je website van invloed zijn op bezoeken aan je fysieke locaties. Natuurlijk geldt dit voor winkels en daarnaast ook voor hotels, restaurant of andere locaties! Je krijgt daarmee inzicht in welke kanalen (betaald en organisch) en advertentiecampagnes de meeste bezoeken aan je locaties opleveren.

Conclusie

Het is eigenlijk een must om Google Signalen te activeren omdat je anders minder informatie tot je beschikking hebt voor gerichte campagne-optimalisatie.

Heb je ondersteuning nodig bij campagne-optimalisatie met Google Signalen? Neem dan gerust contact op.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp