Online marketing review SEO software aanbieder

In onze eerste online marketing review verkennen we SEO software in de Business to Business (B2B) markt.

De aanbieder ContentKing heeft een online zoekmachine-optimalisatieprogramma ontworpen dat je website realtime monitort. De ontwikkelde software zoekt verbeteringen in de content en de techniek van je site op en converteert ze in concrete inzichten en taken. Hierdoor weet je snel welke stappen je moet ondernemen om je website gebruiksvriendelijker en daarmee SEO-proof te maken.

ContentKing

 
Afbeelding 1: Screen shot mobiele site ContentKing

De vraag is nu op welke online marketing aspecten heeft aanbieder ContentKing nog zaken te verbeteren en waar scoren ze al goed?

In dit artikel evalueren we zoveel mogelijk online marketing aspecten: van adverteren tot organische vindbaarheid, van content marketing tot conversie-optimalisatie.

 

Google Ads

We starten met Googlen op SEO software. In onderstaande afbeelding zie je de eerste 4 ZOEKresultaten (Google Ads & Organische zoekresultaten):

zoekresultaten modation

Afbeelding 2: Zoekopdracht seo software

❌ Geen ContentKing, wel andere relevante aanbieders. ContentKing is ook niet in beeld wanneer we zoeken op andere relevante ZOEKTERMEN. Ook uit de analyse van de software van collega SE Ranking blijkt dat ContentKing alleen adverteert op de eigen merknaam (Afbeelding 3).

Most popular keywords

Afbeelding 3: Relevante zoekopdrachten

Dat is wel heel opmerkelijk voor een B2B organisatie in zoekmachine-marketing. Met Google Ads is namelijk het goed mogelijk om te ontdekken welke zoektermen goed presteren en dus ook interessant zijn om voor te optimaliseren voor organische vindbaarheid.

Google Ads is altijd rendabel inzetbaar ook al is het rendement laag dan is er toch een passend budget mogelijk.


Score 1/5 

 

Display Ads

✔ ContentKing plaatst cookies van LinkedIn ads, van Twitter en Facebook. Ook een Tapfiliate affiliate marketing script staat op de site. Het is verder niet mogelijk om te bepalen of en welke campagnes actief zijn.

Zoekmachine-optimalisatie

❌ Volgens SEranking is neemt het organische bereik toe naar meer dan 2.000 bezoeken per maand (en een geschatte waarde (in Google Ads klikprijzen) van 1.000 euro. De toename is mooi, de waarde is wel beperkt voor een organisatie met een waardering van 3,5 miljoen.
De best presterende zoektermen voor Contentking.nl zijn webshops, url, zoekwoorden onderzoek en hreflang. ContentKing maakt gebruik van relevante termen maar wellicht wel wat te algemene zoektermen. SEO software ontbreekt bijvoorbeeld.

❌ De MOZ domeinautoriteitsscore is 21, wat ook relatief laag is om te ranken voor vele concurrerende zoektermen.

Score 2/5 op basis van alleen Contentking.nl en dus zonder de andere landensites zoals Contentkingapp.com.

Keywords organisch en betaald

Afbeelding 4: SEranking

Content-Marketing

✔ ContentKing plaatst maandelijks blogitems voornamelijk met updates over het product van ContentKing. Op de site is geen mogelijkheid om via Social media ContentKing te kunnen volgen. Zonde omdat zo enerzijds de doelgroep die nog geen klant en ContentKing toch wilt volgen dit dus niet makkelijk kan doen. Anderzijds kunnen mooie volgersaantallen en frequente interessante updates ook overtuigend werken.

✔ Op LinkedIn plaatst ContentKing wel frequente updates, het aantal volgers is met minder dan 200 wel dus aan de lage kant.

✔ Op Twitter scoort ContentKing met meer dan 1.000 tweets en bijna 800 volgers het beste. Ook op Facebook wordt voornamelijk dezelfde Engelstalige content geplaatst en is het aantal volgers aantal met minder dan 200 ook relatief laag. Op Instagram wordt content geplaatst afgestemd op Instagram???.

❌ Op YouTube is ContentKing niet vindbaar. Dat is een gemiste kans.

Zonde dat er geen mogelijkheid is om ContentKing via de e-mail te kunnen volgen. Na het aanmelden voor een proefaccount werd wel vermeld dat een maandelijkse nieuwsbrief wordt verzonden.

Score 4/5

Website (conversie)

  • ✔ Call to action: de site bevat een duidelijke call to action voor het aanmaken van een gratis proefaccount. Slim dat deze onder en bovenaan de pagina staat vermeld.
  • ❌ Laagdrempelig: gratis proefperiode waarbij ContentKing slim in de 2e stap pas vraagt naar het e-mailadres. Op de bedankpagina daarvan is het wel een gemiste kans om social media volg- en deelmogelijkheden te vermelden.
  • ❌ In de welkomst e-mail staat ook geen overtuigende aanvullende informatie over ContentKing.
  • ✔ Social proof: op de site staan duidelijk de klantenreviews vermeld in DE VORM VAN een sterrenscore.
  • ✔ De belangrijkste pagina, de mooi rustig vormgegeven homepage, beschrijft duidelijk de meerwaarde. Ook worden referenties (autoriteit en gebruikers) genoemd.
  • ❌ Belangrijke features van de ContentKing software zijn helaas niet contextueel aanklikbaar (wel via het topmenu). Op andere pagina’s verwijzen links naar achterliggende pagina’s wel door, maar niet naar de desbetreffende kop (via een #link).
  • ✔ Het (desktop)topmenu is sticky. Dit is fijn, gezien de lengte van de pagina’s.
  • ✔ Op een goede wijze wordt het team en het verhaal achter ContentKing in beeld gebracht.
  • ✔ ContentKing positioneert zich als toegankelijk met duidelijke contactgegevens en EEN chatmogelijkheid.
  • ✔ Op detailpagina’s plaatst ContentKing links naar vervolgpagina’s en voorkomt zo ‘doodlopende straatjes’ en daarmee afhakende bezoekers.
  • ✔ De site laadt merkbaar snel en heeft een desktop Pagespeed score van 87/100.
  • ❌ De site bevat geen direct response zoekfunctie.
  • ❌ Hotjar, Google Optimize of een ander AB testscript is momenteel niet geïmplementeerd voor verdere websiteverbetering.

Score 4/5

Conclusie

ContentKing bereikt onvoldoende haar doelgroepen in Google terwijl ze een oplossing op dat gebied aanbiedt. De content marketing is goed verzorgd, hoewel de mogelijkheden om ContentKing te volgen te beperkt zijn. YouTube is nog een interessant kanaal om content te plaatsen gezien de doelgroep.
De site is goed verzorgt en goed geoptimaliseerd voor conversie.

Wil je ook een analyse van je site? Neem contact met ons op!

Dit blog is tot stand gekomen zonder input van ContentKing en is alleen op basis van de Nederlandse site van ContentKing.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp