Veel ondernemingen vinden het lastig om te starten met een Google campagne.
Daar heeft Google een oplossing voor gevonden: Slimme campagnes.
Slimme campagnes zijn ontworpen als hulpmiddel voor kleine bedrijven die geen speciale marketingafdeling hebben. Slimme campagnes zijn bijna volledig geautomatiseerd, dit op basis van het product of de service die wordt geadverteerd en het doel dat de adverteerder instelt.
Google bewerkstelligt dit door gebruik te maken van machine learning gecombineerd met de inzichten van miljoenen applicaties en websites. Wat hier uit voort vloeit is dat potentiële klanten automatisch worden verbonden met jouw bedrijf.
Beschikbare functies
De slimme campagnes bestaan uit verschillende functies. In de tabel hieronder zijn de belangrijkste functies van de slimme campagnes opgesomd.
Beschikbare functies | Toelichting |
Overzicht ‘Campagnes’ | Dit is de basis van je account. Hier kunt je door Google gegenereerde prestatie-insights vinden. |
Kritieke accountmeldingen | Belangrijke meldingen over je campagne, factureringsproblemen enzovoort. |
Geverifieerde oproepen | Toont het aantal oproepen dat je van je campagne ontvangt, samen met je klikken. |
Kaartacties | Je kunt bijhouden hoe vaak mensen uw advertentie hebben gezien en vervolgens op de punaise van uw bedrijf op Google Maps hebben geklikt of een routebeschrijving voor uw bedrijf hebben opgevraagd. |
Acties op je website bijhouden met Google Analytics | Meet hoe goed jou website aan de bedrijfsverwachtingen voldoet. |
Advertentieplanning | Kies de dagen en tijdstippen waarop je de advertentie wilt weergeven. |
Een andere functie die beschikbaar is binnen een slimme campagne is de image picker. Door middel van de nieuwe Image Picker functie worden er A/B testen (Een A/B-test is een testmethode op de effectiviteit van twee mogelijkheden te meten) gedaan om de afbeeldingen te selecteren waar de meeste clicks uit voortkomen. Het enige dat jezelf moet toevoegen zijn de foto’s en een advertentietekst, ideaal dus!
Voor bedrijven die geen eigen website hebben, zal de Slimme Campagne in de toekomst zelf landingspagina’s gaan creëren. De landingspagina zal voortborduren op de advertentietekst. Dit zorgt ervoor dat je in de toekomst nog minder werk aan je slimme campagne hebt.
Wel raden wij je aan om goed te kijken welke campagne bij jouw bedrijf past.
Wil je extra persoonlijk advies over de slimme campagnes? Neem contact met ons op!
Bronnen