Deze week onthult Google de laatste innovaties op het gebied van Google Ads, Analytics en Platforms tijdens de Google Marketing Live 2018 in San Jose. En wij zijn erbij! Lees hier over de zojuist onthulde innovaties.
Google richt zich bij de nieuwe innovaties op drie pijlers om knelpunten op te lossen:
- Het verhogen van het YouTube rendement;
- Automatisering met machine learning;
- Versimpeling voor marketeers.
Verhoging van het YouTube rendement
Om de resultaten op YouTube te verbeteren rolt Google nieuwe opties voor YouTube uit, waaronder de ‘Trueview for reach’ en ‘Trueview for action’ advertentie-indeling. De ‘Trueview for reach’ indeling heeft als doel om het bewustzijn te verhogen onder een brede groep klanten. Met ‘Trueview for action’ worden kijkers aangespoord om actie te ondernemen met een prominente call-to-action onder de video. ‘Trueview for action’ werkt daarbij het beste in combinatie met custom intent audiences. Daarnaast komt er een nieuwe biedstrategie om het meeste uit YouTube te halen: maximize lift bidding.
Automatisering met machine learning
Naast de responsieve zoekadvertenties die onlangs geïntroduceerd zijn, lanceert Google de landing page speed score en cross device reporting and remarketing.
Uit onderzoek blijkt dat 50% van de mobiele websitebezoekers geen aankoop doet omdat de website te langzaam is. Om betere resultaten op mobiel te verkrijgen met behulp van snellere landingspagina’s, introduceert Google een nieuwe statistiek: de landing page speed score. Dit is een score met een tien-puntsschaal van erg langzaam tot erg snel die de laadtijd van elke landingspagina op mobiel aangeeft.
Om een beter beeld te krijgen van de resultaten op verschillende apparaten, introduceert Google het rapport ‘cross device reporting and remarketing’ in Analytics. Dit rapport geeft een goed beeld van hoe bezoekers zich gedragen op de website ongeacht het apparaat dat zij gebruiken.
Versimpeling voor marketeers
Een van de uitgangspunten van Google is om kleine bedrijven in een paar minuten aan de slag te helpen met AdWords zodat zij meer tijd hebben om zich op hun eigen werk te richten. Dit gaat Google aankomend jaar waarmaken met ‘smart campaigns’: campagnes die automatisch simpele advertenties opzetten met unique selling points en focussen op de doelen die voor het bedrijf belangrijk zijn.
Veel kleine bedrijven hebben geen website of hebben niet genoeg tijd en kennis om de website af te stemmen op advertenties. Met auto-optimized landing pages test Google de mogelijkheid om landingspagina’s automatisch te optimaliseren voor advertenties. De pagina’s geven de juiste informatie weer over de aangeboden producten en services en matchen de informatie met het advertentiemateriaal.
Daarnaast maakt Google het opzetten en beheren van shoppingcampagnes makkelijker. Later dit jaar lanceert Google automatische feeds. Google crawlt de website en maakt automatisch een feed aan met je voorraad.
In mei rolde Google de smart shopping campaigns uit. Omdat het doel van shopping niet altijd alleen maar opbrengst is, introduceert Google aanvullende campagnedoelen voor smart shopping campaigns: winkelbezoeken stimuleren en de acquisitie van nieuwe klanten.
Om lokale bedrijven te promoten, introduceert Google lokale campagnes. In een paar eenvoudige stappen helpen deze campagnes om lokale conversies, zoals winkelbezoeken, te stimuleren om offline doelen te behalen.
Reizigers gebruiken steeds vaker hun mobiel om hun reizen te plannen en boeken. Vorig jaar introduceerde Google hoteladvertenties zodat mensen snel beschikbare kamers en prijzen kunnen zien. Om hoteladvertenties beschikbaar te maken voor meer adverteerders, introduceert Google hotelcampagnes in Google Ads. Met hotelcampagnes wordt het makkelijk om hotels te groeperen en boekingen te maximaliseren. Dit maakt het makkelijker voor bedrijven om op grote schaal contact te leggen met reizigers.
Tot slot introduceert Google het Google Marketing Platform voor een betere samenwerking tussen platformen. Het Google Marketing Platform verenigt het adverteren en analyseren in één platform. Onderdeel van het Google Marketing Platform zijn onder andere Google Analytics, Google Optimize en Google Tag Manager en de DoubleClick producten.
Ook bouwt Google een nieuw Integration Center (met Analytics 360 en Display & Video 360) die het makkelijk maakt om producten te verbinden en inzichten te delen. Met de tool Display & Video 360 kunnen brand managers en ontwerpers bijvoorbeeld gemakkelijk samenwerken doordat zij toegang hebben tot dezelfde informatie.
Kortom, Google richt zich de komende periode op YouTube, automatisering en het versimpelen van processen voor adverteerders. Er worden daarbij onder andere nieuwe campagnetypen, advertentie-indelingen en tools gelanceerd waarover bezoekers van Google Marketing live nog niets mogen delen. Wij kijken uit naar het ontdekken en testen van deze nieuwe innovaties!