Mogelijk ben je voor twee derde van je omzet afhankelijk van Google! Naast Google zijn er echter nog een hoop kanalen die je kunt inzetten; hiermee spreid je je kansen en ben je niet van 1 kanaal afhankelijk.
Via welke kanalen komen bezoekers op je site?
Bij een gemiddelde website komt een derde van de bezoekers binnen via direct verkeer of via de zoekmachine van Google op merknaam gerelateerde zoektermen (zowel betaalde als niet-betaalde ofwel organisch). Het aandeel van andere zoekmachines zoals Bing is hierbij meestal te verwaarlozen. Een derde komt naar je website via Google zoektermen (betaald & organisch) die niet merkgerelateerd zijn en een derde via andere kanalen als affiliate- en e-mailmarketing.
Direct verkeer
Onder direct verkeer wordt verstaan bezoekers die direct op je website komen (via het intypen van de website in de adresbalk of het aanklikken van de favorietenlink) dus zonder tussenkomst van een medium. In Google Analytics wordt dit verkeer bij Bron/Medium omschreven als ‘(direct) / (none)’.
Merkgerelateerd zoekverkeer
We zien dat niet alleen bedrijfsnamen maar ook delen of zelfs complete url’s worden ingevoerd in Google. Dit aangezien veel internetgebruikers standaard Google als startpagina hebben of gewend zijn te zoeken met Google. Dit verkeer wordt door Google niet als direct verkeer gezien maar als zoekverkeer uit Google. In Google Analytics omschreven bij Bron/Medium als ‘google / cpc’ (betaald zoekresultaat, via Adwords advertentie) of ‘google / organic’ (organisch ofwel niet-betaald zoekresultaat).
Dit zoekgedrag in Google, waarbij merknaam gerelateerde zoekwoorden worden ingetypt, kan eigenlijk ook als direct verkeer worden gezien. Ter illustratie:
Zowel direct verkeer als zoekverkeer wat zoekt via merknaam gerelateerde zoektermen zijn bekend met je organisatie; ze weten immers je merknaam. Deze bekendheid kan zowel online als offline zijn ontstaan. Voorbeelden van offline verwijzingen zijn mond-tot-mond reclame, tv-commercials, artikelen of advertenties in bijvoorbeeld tijdschriften. Online verwijzingen zijn bijvoorbeeld advertenties of zoekresultaten in de Google zoekmachines.
Overig zoekverkeer (niet merkgerelateerd)
Onder overig zoekverkeer wordt verstaan de zoekopdrachten waarbij bezoekers op algemene termen hebben gezocht die niet merkgerelateerd waren. Een zoekopdracht als ‘online marketing bureau’ toont in het (betaalde en organische) zoekresultaat diverse online marketingbureau’s, waarvan Modation bijvoorbeeld een is. Vaak zijn deze bezoekers nog niet bekend met Modation anders zouden ze als zoekopdracht hebben gekozen voor Modation (merknaam gerelateerde zoekopdracht) of de url van Modation in de adresbalk hebben ingevoerd (direct verkeer).
Andere kanalen
Naast zoekmachines en direct verkeer heb je nog andere kanalen zoals:
– sociale media;
– e-mailmarketing;
– display (retargeting) adverteren;
– productvergelijkingssites;
– affiliate marketing.
Met sociale media en e-mailmarketing bereik je voornamelijk bezoekers die eerder op je website zijn gekomen, waarvan vaak een groot deel oorspronkelijk via Google.
Hetzelfde geldt voor display retargeting (het opnieuw benaderen van bezoekers die je website hebben bezocht via banners en tekstadvertenties op andere websites).
Bij de andere vormen van display adverteren (geen retargeting) bereik je wel voor een groter deel nieuwe bezoekers. Vaak wordt gebruik gemaakt van het Display netwerk van Google, er zijn ook andere aanbieders. Display adverteren is met name effectief voor opbouw naamsbekendheid en zorgt meestal niet direct voor conversies.
De beste mogelijkheid om display adverteren rendabel te krijgen is voor adverteerders met een goed presterende website met een hoge omzetwaarde per bezoeker waarbij vaak een bekend merk is opgebouwd. Voor de meeste websites dient display adverteren als een middel te worden gezien om je bereik te vergroten en zo op de langere termijn meer conversies te kunnen behalen.
Productvergelijkingssites en affiliates zijn voornamelijk goed inzetbaar voor webshops met een hoge omzetwaarde per bezoeker en bekende merken. Daarbij is Google Shopping één van de belangrijkste productvergelijkingssites.
Conclusie
Zorg ervoor dat je het onderste uit de kan haalt qua bereik in Google zowel op het gebied van Google Adwords als zoekmachine-optimalisatie. Daarnaast is het van belang je niet alleen op Google te richten en ook te zorgen dat je via andere kanalen je bereik opbouwt en uitbreidt. Test dus advertenties in andere kanalen (ook offline) en bouw je eigen bereik met e-mailadressen en social media volgers.