Responsieve zoekadvertentie
Adwords introduceert binnenkort responsieve zoekadvertenties (responsive search ads) waarbij drie koppen worden weergeven. De nieuwe responsieve zoekadvertenties bestaan nu als bèta in Adwords en zijn slechts voor enkele adverteerders beschikbaar.
Zie hier het toevoegen van een responsieve zoekadvertentie op advertentiegroepniveau:
Bij de nieuwe responsieve zoekadvertentie stel je een aantal koppen op en voeg je een aantal beschrijvingen toe. Vervolgens begint Adwords met het dynamisch testen van combinaties met de verschillende koppen en beschrijvingen om zo tot de best presterende advertentie te komen. Bij het dynamisch optimaliseren van de advertentie wordt rekening gehouden met het doel van de campagne, zoals sales of leads.
De responsieve zoekadvertentie kan worden toegevoegd op advertentiegroepniveau. Je kunt een responsieve zoekadvertentie alleen toevoegen in een advertentiegroep als de groep ook andere tekstadvertenties heeft lopen.
Machine learning
Responsieve zoekadvertenties maken deel uit van één van de machine learning modellen van Google die zelf advertenties optimaliseren. Machine learning zet data om in waardevolle informatie. Met deze informatie worden automatische beslissingen gemaakt om zo goed mogelijk aan te sluiten op de behoefte van de gebruiker. Andere initiatieven hiervan zijn dynamische zoekadvertenties en automatische biedstrategieën.
Kortom de responsieve zoekadvertentie toont drie koppen in plaats van twee. Elke kop heeft 30 tekens tot zijn beschikking. Vervolgens worden er twee beschrijvingen van elk 90 tekens getoond in plaats van één beschrijving van 80 tekens.
Zie hier waar adverteerders meerdere koppen en beschrijvingen kunnen toevoegen aan de responsieve zoekadvertentie:
Advertentiecombinaties
Adverteerders kunnen maar liefst 15 koppen en 4 beschrijvingen opstellen in een responsieve zoekadvertentie. Pad 1 en 2 van de url zijn hetzelfde als bij de uitgebreide tekstadvertenties.
Door de extra regels en de geautomatiseerde volgorde zul je alle combinatiescenario’s moeten doordenken. Google stelt voor om de drie koppen te schrijven alsof ze samen (in welke volgorde dan ook) in de advertentie verschijnen.
Probeer de koppen van elkaar te onderscheiden door verschillende functies, voordelen, aanbiedingen, call to actions, enzovoort op te nemen.
Het blijft belangrijk om koppen te schrijven die relevant zijn voor de zoekwoorden in de advertentiegroep en om minimaal één van de zoekwoorden in de advertentiegroep in de koppen op te nemen.
Het is ook mogelijk om koppen en beschrijvingen op specifieke posities vast te zetten. Houd er rekening mee dat als je slechts één kop of beschrijving op een positie vastzet, alleen de betreffende kop of beschrijving op die plek wordt getoond. Hierdoor worden het aantal combinatiescenario’s verminderd. Het is mogelijk om een paar koppen of beschrijvingen op een specifieke positie te plaatsen om meer flexibiliteit te geven aan het dynamische testen.