Binnenkort Google Adwords updates:
- Google zoekers retargeten in YouTube;
- Annotaties;
- Extra aanbevelingen;
- en Accountprestatiescore.
In dit bericht zijn de updates onder elkaar gezet met de benodigde informatie.
Youtube
AdWords adverteerders kunnen binnenkort YouTube-kijkers bereiken die eerder naar gerelateerde producten en services hebben gezocht.
Bijvoorbeeld iemand zoekt naar de “beste draadloze hoofdtelefoon” in Google. Vervolgens gaat deze persoon naar YouTube en voordat zijn video begint krijgt hij een advertentie te zien van een hoofdtelefoonverkoper. Bij deze aangepaste intentiedoelgroepen (custom intent audiences) worden de advertenties dus weergegeven aan een aangepaste doelgroep. Hiervoor hoef je alleen een zoekwoordenlijst op te stellen voor de videocampagne.
Video Discovery
Voor de beste resultaten raadt Google aan om de aangepaste intentiedoelgroepen te combineren met TrueView-advertenties met Video Discovery. Met TrueView-advertenties betaal je niet voor toevallige of onzekere vertoningen. Je betaalt alleen wanneer kijkers je video bekijken of interactie hebben met elementen van jouw video.
Video Discovery zijn advertenties met een kleine afbeelding uit de video en tekst. Hoewel het exacte formaat en opmaak van de advertentie kunnen verschillen afhankelijk van waar deze wordt weergegeven, sporen Video Discovery-advertenties gebruikers ook aan om erop te klikken, dankzij de mogelijkheid om aangepaste call-to-actions toe te voegen.
Annotaties
In de komende weken kun je, net als in Google Analytics, annotaties (notities) achter te laten op prestatiegrafieken. Annotaties kunnen gemakkelijk achter worden gelaten op de prestatiegrafiek en kunnen door alle accountgebruikers gezien worden. Hierdoor kan je snel terug zien wat de oorzaak is van de verandering in je prestatie. Denk bijvoorbeeld aan een bodaanpassing.
Deze annotaties kunnen op elk niveau in een Adwords account toegepast worden. Vervolgens kun je deze annotaties uitklappen en in één overzicht alle aantekeningen zien.
16 nieuwe aanbevelingen
Aan de pagina ‘Mogelijkheden’ worden 16 nieuwe typen aanbevelingen toegevoegd.
Het doel is om adverteerders beter te kunnen ondersteunen met suggesties voor het optimaliseren en het verbeteren van hun campagnes. Onder andere suggesties als wijzig uw ‘Bodaanpassing voor apparaat’, Maak nieuwe relevantere advertenties, Voeg doelgroepen toe. Zie hier de lijst van de nieuwe mogelijkheden.
Accountprestatiescore
Adverteerders kunnen binnenkort hun accountprestatiescore (Account Performance Score) zien. Deze score is in feite een visuele weergave waarin de grootste optimalisatiemogelijkheden zichtbaar zijn. Vervolgens kunnen adverteerders hieruit afleiden waar zij hun aandacht op kunnen richten. Hoe dit precies vorm gaat geven is nog onbekend. De Score zal op de pagina ‘Mogelijkheden’ beschikbaar zijn.
Om duidelijk te zijn, dit heeft geen betrekking op de kwaliteitsscore, advertentierangschikking of de veiling zelf. Kortom, met de accountprestatiescore kunnen adverteerders zien welke verbeteringen kunnen worden doorgevoerd in hun Adwords account.