Met deze 17 nieuwe Auto Applied Recommendations (ofwel AAR) lanceert Google weer een nieuwe geautomatiseerde feature in Google Ads waarmee je jouw online strategie kunt optimaliseren. De nieuwste update van Google Ads bevat 17 nieuwe aanbevelingen die adverteerders automatisch kunnen doorvoeren in hun advertentieaccounts. Met automatische aanbevelingen kunnen adverteerders eenvoudig en automatisch hun online marketing prestaties verbeteren en nieuwe mogelijkheden ontdekken in de markt. Je hoeft alleen de aanbevelingen in Google Ads automatisch te accepteren. Dit zou online adverteerders veel tijd kunnen besparen, maar is het verstandig om aanbevelingen zomaar door te laten voeren zonder expliciet toestemming te geven? In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen van automatisch doorgevoerde aanbevelingen in Google Ads.
De nieuwe aanbevelingen kunnen worden onderverdeeld in drie groepen:
Aanbevelingen voor biedingen en budget
Deze groep bevat suggesties met betrekking tot biedingen en budgetten van je online marketing campagnes:
- Bied efficiënter met ‘Klikken maximaliseren’.
- Bied efficiënter met ‘Conversies maximaliseren’.
- Bied efficiënter met ‘Doel- CPA’.
- Bied efficiënter met ‘Doel- ROAS’.
- Bied efficiënter met ‘Doelvertoningspercentage’.
- Bied efficiënter met ‘Verbeterde CPC’.
Met deze aanbevelingen zal je budget hetzelfde blijven. Als je deze aanbevelingen accepteert zal alleen zal de manier waarop je budget gebruikt wordt veranderen. Kortom, je kan dus sneller door je Google Ads budget heen gaan.
Google wil natuurlijk het liefst dat alle online marketing campagnes draaien op een automatische biedstrategie. Toch zal Google niet zomaar blindelings een geautomatiseerde biedstrategie voorschotelen aan de eerste de beste campagne. Voordat je aanbevelingen over automatische biedstrategiën ziet, zal je campagne aan een aantal eisen moeten voldoen.
Daarbij zal Google je ook geen automatische biedstrategie aanbevelen, wanneer je al een andere automatische biedstrategie gebruikt. Google heeft natuurlijk wél een voorkeur in welke biedstrategie de hoogste prioriteit heeft, namelijk:
- Doel Roas
- Doel CPA
- Conversies maximaliseren
- Klikken Maximaliseren
- Verbeterde CPC
- Doelvertoningspercentage
Adverteerders krijgen dus wél altijd een aanbeveling voor een betere automatische biedstrategie. Wel zo prettig!
Aanbevelingen voor zoekwoorden en targeting
Deze groep bevat ideeën voor nieuwe zoekwoorden en targeting. Deze kunnen nu ook automatisch worden toegepast in Google Ads:
- Voeg uitsluitingszoekwoorden toe.
- Vergroot je bereik met zoekpartners van Google.
- Verwijder zoekwoorden die niet worden weergegeven.
- Verwijder conflicterende uitsluitingszoekwoorden.
- Gebruik targetinguitbreiding.
- Voeg woordgroep- en brede zoekwoord versies van uw zoekwoorden toe.
- Verwijder overtollige zoekwoorden.
- Voeg nieuwe zoekwoorden toe.
- Maak dynamische zoekadvertenties.
Deze negen aanbevelingen kunnen weer worden onderverdeeld in vier groepen met elk hun eigen doel:
Verspilling van uitgaven tegengaan
Deze aanbevelingen zijn redelijk veilig om automatisch in te schakelen. Google kijkt naar de prestaties van een zoekwoord en vergelijkt dit met de prestaties van andere zoekwoorden uit de campagnes. Er wordt vooral gekeken naar conversiepercentage, bouncepercentage en de tijd op de website. Als deze zoekwoorden duidelijk slechter presteren, zullen ze automatisch worden uitgesloten.
Om deze statistieken in te kunnen zien, moet je als adverteerder ‘Conversies bijhouden’ activeren of aangeven in Google Analytics dat je de gegevens wil delen met Google Ads.
Meer bezoekers trekken
Onder deze groep vallen de suggesties:
- Vergroot je bereik met zoekpartners van Google.
- Voeg woordgroep- en brede zoekwoordversies van uw zoekwoorden toe.
- Voeg nieuwe zoekwoorden toe.
- Maak dynamische zoekadvertenties.
Het uitgangspunt van deze aanbevelingen is dat elk zoekwoord dat klikken genereert, ook conversies kan genereren. Google zal dus veel semi-relevante zoekwoorden toevoegen welke wél potentie hebben om conversies op te leveren.
Tip: Pas dit alleen toe als je gebruik maakt van een automatische biedstrategie. Bij handmatig bieden is het niet aan te raden om Google je targeting te laten verbreden, omdat de nieuwe zoekwoorden mogelijk erg hoge biedingen hebben. Met slimme biedingen wordt de juiste prijs betaald voor klikken op zoekwoorden die onder deze aanbeveling vallen. Hierbij is het zeker te overwegen om deze aanbeveling te accepteren.
Opschonen van je account
De suggesties die te maken hebben met de opschoning van je account zijn:
- Verwijder zoekwoorden die niet worden weergegeven.
- Verwijder overtollige zoekwoorden.
- Verwijder conflicterende uitsluitingszoekwoorden.
Deze suggesties kunnen veilig automatisch worden geaccepteerd. Google is slim genoeg om te kunnen begrijpen welke uitsluitingszoekwoorden zijn toegevoegd om algemene zoekwoorden te blokkeren en welke wél conflicterend zijn met je zoekwoorden.
Het opruimen van slecht presterende of niet-weergegeven zoekwoorden is veilig om automatisch te accepteren. Echter is het wel verstandig om te controleren wat de reden is dat deze zoekwoorden niet goed presteren of waarom deze niet worden weergegeven.
Zoekwoorden die in de afgelopen 12 maanden geen vertoningen hebben gehad en de status ‘laag zoekvolume’ hebben, zullen automatisch worden verwijderd.
Meer volume verkrijgen met het Display Netwerk
Deze suggestie zal proberen meer bereik te genereren terwijl de huidige kosten per conversie gelijk zullen blijven. Wanneer je gebruik maakt van display-advertenties, is deze automatische aanbeveling zeker aan te raden. Let er wel op dat deze extra clicks niet minder conversies opleveren, want dan wordt je online marketing campagne minder rendabel.
Advertenties en extensies
De laatste twee aanbevelingen hebben betrekking op advertenties en extensies:
- Gebruik geoptimaliseerde advertentieroulatie.
- Voeg responsieve zoekadvertenties toe.
Dit zijn twee aanbevelingen die niet verstandig zijn om automatisch te accepteren. De keuze tussen ‘gelijkmatige’ of ‘geoptimaliseerde’ advertentieroulatie is een deel van je online strategie. Hier heb je als adverteerder over nagedacht en hier zit dus een reden achter. Het is in dit geval verstandiger om bij je eigen gevoel te blijven.
Het toevoegen van responsieve zoekadvertenties is zeker een goede aanbeveling. Daarentegen is het niet verstandig om responsieve advertenties te laten automatiseren. De beste prestaties in een online marketing campagne starten bij een aantrekkelijke advertentie. Daarom blijft het zeker de moeite waard is hier zelf aandacht en tijd in te steken.
Conclusie
De nieuwe Auto Applied Recommendations van Google zijn een handige nieuwe feature in Google Ads. Echter, de ene aanbeveling is verstandiger om automatisch door te voeren dan de ander. Toch zijn er wel aanbevelingen die jou als adverteerder een hoop tijd kunnen besparen. Denk wel altijd goed na over de gevolgen wanneer je besluit om iets automatisch door Google te laten doen en hou dit altijd nauwlettend in de gaten.
Google Ads uitbesteden?
Hulp nodig bij het inrichten van je online marketingcampagnes of bij het opstellen van een online strategie? Wil je sparren over het al dan niet doorvoeren van deze automatische aanbevelingen? Laat jouw Google Ads uitbesteden aan online marketing experts! Bij Modation sparren we graag met jou op basis van je ambities en huidige Analytics gegevens. Neem contact op met Modation.