Tips voor tools: 5 handige Google Ads Tools!

SEO structuur data

Niet alleen Google Ads blijft continu veranderen, ook de handige Google Ads Tools blijven vernieuwen en upgraden. Deze snelle stroom aan nieuwe ontwikkelingen maken je online marketing nog handiger, inzichtelijker en eenvoudiger. Om een weg te banen door het oerwoud aan functies, zijn hier vijf handige Google Ads tools uitgelicht die op zijn minst het proberen waard zijn.  

1. Responsieve zoekadvertenties

De responsieve zoekadvertentie is een handige Google Ads tool om sneller te kunnen testen welke advertentieteksten het beste werken. Ten opzichte van de traditionele tekstadvertenties is het hier niet nodig om meerdere varianten aan te maken om ze te kunnen vergelijken. In één advertentie voeg je meerdere, afzonderlijke items toe waar Google diverse combinaties van maakt en zo verschillende advertentievarianten test.

Vervolgens kun je via ‘Itemdetails weergeven’ > ‘Combinaties’ bekijken welke combinatie aan koppen en beschrijvingen het beste werkt. Zo bieden responsieve zoekadvertenties direct inzicht in combinaties waar gebruikers het beste op reageren. Meer weten hierover? Lees hier ons uitgebreide artikel over nieuwe tools voor responsieve zoekadvertenties. Een handige tool om te proberen!

2. Doelgroep observatie

Wil je specifiek vrouwelijke hardlopers van in de 40 bereiken en ben je benieuwd hoe deze doelgroep presteert? Dan is de functie doelgroep observatie handig om te gebruiken. Door doelgroepen toe te voegen als ‘observatie’ kun je gemakkelijk de resultaten per doelgroep met elkaar te vergelijken, zonder dat je specifiek die doelgroep target. Zo kun je zien of de zoekopdrachten van een bepaalde doelgroep, zoals vrouwelijke hardlopers, waardevoller zijn dan van andere doelgroepen.

Je kunt doelgroepen toevoegen op basis van affiniteitsdoelgroepen, kopers in de markt of andere demografische kenmerken. In het gedeelte ‘ideeën’ stelt Google ook automatisch doelgroepen voor die je kunt toevoegen ter observatie. Lees hier meer over in ons artikel over verschillende soorten doelgroepen van Google Ads. 

3. Advertentievarianten

Het testen van je advertenties is belangrijk om de beste prestaties te krijgen. Voorheen was dit erg arbeidsintensief. Je moest namelijk meerdere versies van tekstadvertenties maken om de resultaten te kunnen vergelijken. Daarom lanceerde Google een nieuwe tool voor het testen van advertenties. Maak kennis met ‘advertentievarianten’.

Hiermee kun je eenvoudig varianten van je advertenties maken op advertentieniveau, maar kun je ook testen op meerdere campagnes of zelfs in je gehele account. Wijzig eenvoudig je call-to-action van ‘Neem contact op‘ in ‘Maak direct een afspraak’ en bekijk bij de sectie Google Advertentievarianten welke advertentie het beste presteert.

4. Discovery Campagnes

Discovery Campagnes bestaan uit visueel aantrekkelijke advertentieblokken. Net als bij responsieve displayadvertenties, passen deze zich aan naar de gebruiker en de beschikbare advertentieruimte. Door het visuele karakter, probeert Discovery advertising op dezelfde manier aandacht te trekken van de gebruiker en interesse te wekken in een product. 

Anders dan bij displayadvertenties, worden Discovery-advertenties weergegeven in de Google Discovery Feed (op de startpagina van de Google-App of Google.com op mobiele apparaten), de Youtube-home feed en ook in Gmail. Deze nieuwe campagne wordt grotendeels geautomatiseerd door Google. Het blijft wel mogelijk om bepaalde plaatsingen uit te sluiten. Lees hier meer over het opzetten van een discovery campagne in ons eerdere artikel. Zeker het proberen waard dus!

5. Explanations

Plotselinge, onverwachte veranderingen in prestaties? Dat is de vloek van een online marketeer. Het kan leiden tot eindeloos graven en zweten. Tot nu, want de functie ‘explanations’ is er om te helpen. Het biedt inzicht in campagnes in je zoeknetwerk en waarom de prestaties mogelijk zijn veranderd in de afgelopen 90 dagen. 

Hoe deze handige Google Ads tool werkt? Allereerst vergelijk je het ene datumbereik met de andere. Als je een procentuele verandering constateert in klikken, vertoningen, kosten of conversies kan het zijn dat Google een verklaring beschikbaar heeft. Er verschijnt dan een blauwe hyperlink waar de belangrijkste verklaringen voor de wijziging worden weergeven. Dit scheelt een hoop tijd in de zoektocht naar een verklaring. Explanations zijn nu alleen beschikbaar voor handmatige CPC campagnes. Dit wordt in de komende maanden nog verder uitgebreid.

Explanations Google Ads
Afbeelding 1. Voorbeeld weergave van de Explanations Tool

Meer tips & informatie over Google Tools?

Als specialist in Online Marketing zijn wij altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends. Bij Modation worden nieuwe Google Ads updates en tools nauwlettend in de gaten gehouden om deze direct te testen en te beoordelen. Onze ervaringen & tips delen we natuurlijk graag. 

Heb je vragen over deze tools of heb je hulp nodig bij de optimalisatie van je Google Ads campagnes? Neem dan contact op met Modation!

Bronnen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp