Soms is het lastig om in te schatten waar andere mensen geïnteresseerd in zijn. Dit komt omdat we toch in een eigen bubbeltje leven. We hebben standaard go-to sites voor ons nieuws, trekken op met mensen die dezelfde interesses hebben als wij en zelfs Google past zich op ons aan om persoonlijke resultaten te geven bij een zoekopdracht.
Toch is er een manier om te kijken welke interesses we als groep uiten, en kun je populaire zoekwoorden ontdekken met behulp van Google Trends.
Zoekopdrachten door de jaren heen
Google Trends is een dienst van Google waarmee je de trends in bepaalde zoekopdrachten kunt zien. In deze statistieken staat onder andere een geografische kaart waarop je ziet in welke plekken mensen het vaakst een bepaalde zoekopdracht uitvoeren (in een land, subregio of plaats). Ook kun je het zoekverkeer in een bepaalde periode zien of op dit moment. Zo was in Nederland ´Olympische spelen’ trending in 2014 en stond ´Wat is de dividendbelasting’ op één in 2018.
Hoe populair is een zoekopdracht?
De website heeft een duidelijke interface en een intuïtieve look and feel. Vul een zoekwoord in en bekijk meteen de belangrijkste resultaten.
Met de verschillende tools kun je onderzoeken welke zoekwoorden in een bepaalde periode veel gezocht worden. Zo kun je populaire zoekwoorden ontdekken en meer inzicht krijgen in de markt rondom jouw product of dienst.
Stel, je verkoopt kerstbomen, en je vraagt je af vanaf welke maand mensen ongeveer beginnen na te denken over de aanschaf van een kerstboom. Dan is het handig om te zoeken op ‘kerstboom kopen’. Google Trends voorziet je van een grafiek zodat je kunt zien wanneer mensen beginnen te zoeken en wanneer deze interesse piekt. Als je over de lijn hovert dan krijg je gedetailleerde informatie over de tijdsperiode.
Daarnaast kun je inspiratie opdoen voor eventuele gerelateerde zoekopdrachten met de ´gerelateerde onderwerpen-functie’. In het geval van de kerstboom is ‘kerstbal’ gerelateerd en ‘zaag’ is een snelle stijger. Deze gerelateerde onderwerpen bieden interessante informatie om je doelgroep beter te leren kennen en ze op tijd te kunnen targeten – voordat ze hun eigen boom omzagen.
Trends vergelijken
Om weddenschappen te winnen, of om twee trending topics in populariteit te onderscheiden, kun je de zoekopdrachten met elkaar vergelijken. Nadat je één zoekopdracht hebt ingevoerd bij Google Trends kun je een tweede invoeren, om te zien welk onderwerp een hoger zoekinteresse-gehalte heeft.
Je kunt zien dat de rode lijn ‘ei’ consistent piekt rond de maanden maart en april. Dit zijn natuurlijk de maanden waarin Pasen valt.
Google Trends: een handig hulpmiddel
Google Trends geeft duidelijk inzicht waar en wanneer mensen naar bepaalde woorden zoeken. Daarnaast is er een tool om te bekijken wat er op dit moment trending is. Deze informatie kun je bijvoorbeeld gebruiken wanneer je graag wil aansluiten bij de laatste actualiteiten in een blog, op social media of in andere content. Google Trends kan dus een goed hulpmiddel zijn bij het begrijpen van een doelgroep en het opdoen van nieuwe inzichten over zoekverkeer. En is dus een belangrijk onderdeel voor het bepalen van je online strategie
Modation geeft advies in het opzetten van een online marketingstrategie waarbij we de juiste zoekwoorden targeten op het juiste moment.
Heb je hulp nodig bij het verbeteren van jouw advertentiecampagnes? Neem dan gerust contact op met Modation.