Een groot deel van de Google Analytics accounts die we onder ogen krijgen zijn niet correct geïmplementeerd! Behaal meer winst met de juiste informatie en beperk je verlies op slecht lopende (delen van) campagnes. We zien regelmatig bij nieuwe opdrachtgevers en bij trainingen de volgende Quick Wins in Analytics:
Google Analytics tracking code is niet juist geplaatst of het script is gedateerd
Hierdoor kun je niet goed van alle mogelijkheden gebruik maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Webmaster Tools, Websitesnelheid, Demografische en interesserapporten. De beste wijze om de implementatie te controleren is met behulp van de Google Chrome plugin Google Tag Assistant.
Het E-commerce script is niet geïmplementeerd
Meet je de verkopen uit de webshop nog niet of meet je alleen de aantallen via een doelmeting? De e-commerce rapporten van Analytics zijn dan een enorm waardevolle aanvulling.
Het grootste voordeel is dat je naast de hoeveelheid verkopen uit bepaalde Adwords zoektermen zijn gerealiseerd dat je ook kunt zien hoeveel omzet is gerealiseerd. Zoektermen met hoge omzetwaardes zijn soms veel interessanter dan zoektermen die meer verkopen realiseren, maar lagere omzetwaardes hebben. Daarnaast kun je in het rapport ‘Acquisitie – Adwords – Campagnes – Klikken’ zien of de campagnes en welke advertentiegroepen en/of zoekwoorden daarvan voldoen aan de rendementseis.
Wil je minimaal vijf euro omzet uit elke geïnvesteerde euro halen? Kijk dan of een ROAS van vijfhonderd procent of hoger wordt behaald! ROAS (Return on advertising spend) wordt berekend door de conversiewaarde (gebaseerd op e-commerce-opbrengst of doelwaarde) te delen door de advertentie-uitgaven.
E-commerce is niet als doel ingesteld
Meet je wel de verkopen uit de webshop via het e-commerce script? Stel dan ook de bedankpagina als doel in. Mocht het e-commerce script niet werken dan meet je nog wel het aantal verkopen en de herkomst (verkeersbronnen) van de kopers.
Verder krijg je dan uit de rapporten onder het kopje Doelen extra informatie. Denk hierbij met name aan het rapport trechterweergave (waar je kunt zien waar klanten afhaken in het bestelproces) en het rapport doelproces.
Worden alle transacties gemeten in e-commerce?
Controleer in Google Analytics via conversies – e-commerce – transacties (sorteer op transactie) of de transactienummers opvolgend zijn. Zorg ervoor dat alleen niet valide orders niet zijn opgenomen.
Geen doelwaarde ingesteld
Ten eerste is het belangrijk dat doelen worden ingesteld ook al verkoop je niet direct via je website. Heb je een webshop maak dan gebruik van de e-commerce functionaliteit stel eventueel doelen in met doelwaardes voor bijvoorbeeld e-mail nieuwsbrief inschrijvingen.
Heb je een business to business website? Geef dan contactformulieren een doelwaarde op basis van de verwachtte omzet. Behaal je bijvoorbeeld gemiddeld 5.000 euro omzet bij een nieuwe opdrachtgever en levert 1 op de 5 contactformulieren een opdracht op? Stel dan als doelwaarde 1.000 euro in. Zo kun je dan ook Adwords en andere campagnes evalueren en optimaliseren op je rendementsdoelstelling.
Ook zul je in onder andere het rapport gedrag –website-inhoud – alle pagina’s zien welke pagina’s succesvol bijdragen aan omzet en welke niet wat de basis kan vormen voor conversie-optimalisatie testen.
Je (sub) domeinnaam komt voor in het rapport Acquisitie – alle verkeer
Dit betekent dat je eigen website door Google Analytics wordt gezien als externe verkeersbron. Op deze wijze krijgen de opbrengsten uit andere verkeersbronnen een te lage waarde en vervolgens ga je er waarschijnlijk daaraan te weinig besteden.
Je bank wordt als belangrijke omzetbron gezien
Controleer in Google Analytics via conversies – e-commerce – overview en vervolgens Source / Medium of bijvoorbeeld betalen.rabobank.nl of bankieren.ideal.ing.nl als belangrijke omzetbron worden genoemd. Is dat het geval dan wordt de omzet niet aan de juiste omzetbron toegewezen.
Mogelijk heeft je Payment Solution Provider hiervoor een kant-en-klare oplossing. Zo niet dan kun je in Universal Analytics deze domeinnamen uitsluiten, je kunt dit ook doen door aanpassingen in je tracking script of door uitsluitingen via filters in een profiel.
Zoekopdrachten op de website worden niet gemeten
Heb je een zoekfunctie op de website? Zorg ervoor dat zoekopdrachten op de website gemeten worden in Google Analytics. Dit omdat een groot gedeelte van de bezoekers gebruik maakt van de zoekfunctie (zie ‘Doelgroep’ > ‘Bezoekersstroom’). Op deze wijze krijg je inzicht welke zoekopdrachten bezoekers op de website hanteren zodat je vervolgens zelf kunt analyseren of voor de meest gedane zoekopdrachten ook de juiste zoekresultaten worden getoond. Daarnaast kun je ideeën opdoen om het assortiment uit te breiden met producten als bezoekers veel op een ontbrekend product zoeken.
Kortom
Controleer nu je account op bovenstaande punten en haal meer uit de statistieken in je account. Pas nadat je eventuele tekortkomingen kunt aanpassen gaat Google Analytics de informatie aangepast rapporteren (dus niet met terugwerkende kracht).
Zo kun je meer winst behalen met de juiste informatie en beperk je je verlies op slecht lopende (delen van) campagnes.