Google Ads biedt een overzicht van jouw meest waardevolle klanten op basis van klantgegevens van de afgelopen twaalf maanden. DIt overzicht vind je bij ‘tools en instellingen’ onder het kopje ‘meting’ (zie afbeelding 1). In dit overzicht vind je diverse gemeenschappelijke kenmerken van jouw meest waardevolle klanten.
Wanneer is een klant waardevol?
Google Ads verdeelt klanten over drie segmenten: eenmalige klanten, gemiddelde klanten en waardevolle klanten. Eenmalige klanten komen na hun aankoop niet meer bij je terug. Gemiddelde klanten keren wel terug, net als waardevolle klanten. Het verschil tussen gemiddelde klanten en waardevolle klanten is dat die laatste groep terugkeert én gemiddeld het meeste geld uitgeeft.
Een klant wordt geclassificeerd als waardevol wanneer hij of zij in een periode van twaalf maanden meer heeft uitgegeven dan de onderste 75% van jouw klanten.
Welke informatie geeft Google ons?
Als eerste zien we (in afbeelding 2) een overzicht van de drie segmenten en de waarde die ze vertegenwoordigen. Ook is te zien hoeveel weken er gemiddeld zit tussen de eerste en laatste waargenomen conversie van een klant (ongeacht of deze rechtstreeks uit een advertentie afkomstig is).
In het overzicht ‘waardevolle klanten’ zijn diverse kenmerken van jouw klanten inzichtelijk. Zo kun je de demografische gegevens van jouw waardevolle klanten vergelijken met het gemiddelde van je totale klantenbestand. In afbeelding 3 kun je bijvoorbeeld zien dat klanten waardevoller worden – en dus relatief vaker terugkeren en meer geld uitgeven – naarmate ze ouder zijn.
Ook kun je zien wat de locatie is van je vaste klanten, van welk apparaat ze gebruik maken en tot welke affiniteitsdoelgroepen ze behoren.
De invloed van tijd op klantwaarde
In deze tabel (afbeelding 4) wordt de klantwaarde gedurende één maand vergeleken met de waarde gedurende twaalf maanden. Zo krijg je inzicht in hoeveel je waardevolle, gemiddelde en eenmalige klanten in de loop van de tijd kunnen bijdragen. Een ‘waardevolle klant’ is in een tijdsbestek van één maand misschien niet het meest waardevol. Over een periode van twaalf maanden genereert deze klant echter meer inkomsten.
Wat zijn de voordelen?
Het overzicht ‘klantwaarde’ biedt je de mogelijkheid om de waarde van klantloyaliteit te beoordelen. Zijn terugkerende klanten daadwerkelijk het meest belangrijk? Of genereren juist de eenmalige klanten een groot deel van de inkomsten?
Daarnaast is het overzicht nuttig om jouw doelgroepen nader te identificeren. Je ziet nu welk deel van jouw doelgroep op termijn de meeste inkomsten genereert en welk deel van jouw doelgroep het vaakst terugkeert voor nog een aankoop. Dit kan je mogelijk helpen in de manier waarop je jouw doelgroep bereikt.
Wil je meer te weten komen over jouw waardevolle klanten? Neem contact op met Modation!