Begin november lanceerde Google zijn updates voor het Google Merchant Center. Met het uitrollen van deze updates wil Google het gemakkelijker voor verkopers maken om hun producten op Google te plaatsen, wat belangrijk is nu de feestdagen naderen!
#1: Automatische feeds voor shopping
Vanaf november kunnen adverteerders gebruik maken van geautomatiseerde feeds voor shoppingadvertenties. Met de functie Websitecrawl worden gestructureerde gegevens en informatie over de sitemap van een website gelezen. Op deze manier wordt de meest actuele informatie over producten van de website gehaald. Dit maakt het voor adverteerders een stuk makkelijker om productgegevens naar Google te verzenden, en om vervolgens te adverteren met deze producten om potentiële nieuwe klanten te kunnen bereiken.
Hoe maak je een automatische feed? Maak een nieuwe primaire feed aan in het Google Merchant Center en kies voor de feed input function ‘Website crawl’. Volgens Google wordt de gecrawlde feed data regelmatig vernieuwd, afhankelijk van het verkeer dat je website ontvangt van Google.
#2: Automatische afbeeldingsverbeteringen
Om afkeuringen van afbeeldingen te vermijden, gaat Google automatisch promotionele teksten in productafbeeldingen verwijderen in Merchant Center. Je kunt deze functie aanzetten via Instellingen > Automatische verbeteringen > Afbeeldingsverbeteringen. Vervolgens zet je de schuif aan die te zien is op onderstaande afbeelding. Let er wel op dat je de afbeelding altijd controleert na de bewerking. Dit kan in Merchant center via het tabblad Producten > Diagnostische gegevens > Problemen met artikelen. Hier kunnen problemen met afbeeldingen worden teruggevonden die Google heeft gediagnosticeerd.
#3: Platforms van Google (in VS en India)
Eerder dit jaar kondigde Google aan dat zij beginnen met het tonen van productinformatie uit het Merchant Center op andere Google services, naast het tonen van producten op Shopping. Deze functie wordt ‘Surfaces across Google’ of ‘Platforms van Google’ genoemd.
Voorheen werd de date in het Merchant Center hoofdzakelijk gebruikt voor shoppingadvertenties. Om productinformatie, zoals prijs en beschikbaarheid, te tonen in gestructureerde gegevens (rich snippets) en in Google Afbeeldingen waren adverteerders afhankelijk van schema markup. Met Platforms van Google kan de gedetailleerde productinformatie van de shoppingadvertenties ook vertoond worden in de organische zoekresultaten en in Google Afbeeldingen. De functie is gratis voor alle online adverteerders.
Waar kun je de functie aanzetten? Ga in het Merchant Center naar het tabblad Groei > Programma’s beheren > Platforms van Google. Helaas is de functie vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en india.
#4: Meerlandenfeeds
Daarnaast voegt Google 50 extra landen toe aan de functie meerlandenfeeds. Het voordeel van een zogenoemde multi-country feed is dat adverteerders die in meerdere landen hun producten aanbieden één feed kunnen gebruiken voor landen met dezelfde voertaal. Bijvoorbeeld: Duitse productinformatie kan automatisch ook worden weergegeven in andere landen waar ze Duits spreken zoals Oostenrijk en Zwitserland. Wat moet je hiervoor doen? De verzendinstellingen instellen voor de landen waarin je adverteert en de locatietargeting instellen in Google Shopping.
Heb je vragen over bovenstaande updates of heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je shoppingcampagnes? Neem dan contact op!