Richt jouw bedrijf zich op leads? Google komt met een handige nieuwe extensie waarmee een leadformulier direct in de advertentie wordt getoond! Gebruikers kunnen hun naam en e-mailadres achterlaten door op de extensie te klikken, zonder de website zelf te bezoeken.
Zo ziet de leadformulier-extensie eruit
De leadformulier-extensie bestaat uit drie onderdelen: namelijk de klikbare extensietekst, het leadformulier en een bericht voor na de formulierinzending. In afbeelding 1 zie je een voorbeeld van de klikbare extensietekst zoals deze zal worden getoond in een advertentie in het zoeknetwerk. Bij de extensietekst kun je een kop invullen en een call-to-action kiezen.
Wanneer gebruikers op de extensie klikken, komen zij in het formulier terecht waar zij hun naam, mailadres, telefoonnummer of postcode achter kunnen laten. Je kunt zelf als adverteerder kiezen om welke informatie je wilt vragen. Daarnaast kun je ook nog een mooie afbeelding toevoegen. Het formulier zit er dan als volgt uit (Afbeelding 2):
Vervolgens kun je een bericht instellen voor de gebruikers die het formulier ingezonden hebben, bijvoorbeeld: “Bedankt voor je bericht! We nemen binnen 3 werkdagen contact met je op!’’ (Afbeelding 3).
Meting
Het openen van het leadformulier wordt gemeten als een klik. Zodra mensen het formulier insturen, wordt dit geteld als een leadconversie. Je kunt de leadconversies terugzien door de kolom Conversies te segmenteren op Klik- en Conversietype.
Hoe download je de binnengekomen leads?
De leads kunnen vervolgens gedownload worden als een CSV bestand bij Advertenties en extensies > Extensies > Leadformulier-extensie. Let op: de leads worden slechts 30 dagen bewaard! Het is dus van belang dat je minstens één keer maand de leads download.
Het is ook mogelijk om een zogenoemde webhook integratie in te stellen zodat de ingevulde formulieren worden doorgezet naar een eigen CRM systeem of bijvoorbeeld een Google Spreadsheet. Hoe dit werkt kun je hier lezen.